اراک- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: افزایش و گسترش فعالیت مراکز پیوند مغز استخوان در کشور یک امر ضروری در راستای درمان بیماری های خونی از جمله سرطان است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی پیش از ظهر شنبه در آیین نکوداشت پروفسور قوام زاده، پدر پیوند مغز استخوان ایران در اراک، اظهار داشت: بزرگداشت دانشمندان برجسته ای همانند دکتر قوام زاده نشان دهنده تعظیم به شعائر ملی و اسلامی است.

وی ادامه داد: بزرگداشت بزرگان تجلیل و تقدیر از شخصیت های ارزشمندی است که منشا سنت های حسنه شدند. اسلام نیز همواره بر این امر تشویق می کند تا هر شخصی سنت حسنه ای را پایه گذاری کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: خوشبختانه شهرستان های استان نظیر تفرش، آشتیان، فراهان، اراک و... از ظرفیت مفاخری همچون دکتر آشتیانی ها، دکتر اردشیر قوام زاده ها، مرحوم امام راحل، شهید چمران و... برخوردار است که تقدیم اسلام و انقلاب شده اند.

دری نجف آبادی گفت: برگزاری بزرگداشت چهره ها سازنده و تربیت کننده است. انگیزه جوانان را تقویت می کند تا کارهای بزرگ برای کشور انجام دهند.

وی با اشاره به فعالیت پروفسور قوام سازه از سال ۲۰۱۰ در بانک پیوند مغز استخوان عنوان کرد: این مردان با همت، باغیرت، فتوت و مردانگی می باشند که در سخت ترین شرایط به فکر آینده کشور و خدمت به آن هستند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: نسل های بعدی به این خدمت عزت آفرین می بالند که تحول عظیم در علم پزشکی با تلاش شخصیتی از شهر تفرش انجام شده و دکتر قوام زاده ایجاد مرکز پیوند مغز استخوان و هزاران اقدام دیگر را انجام داد تا دانشمندان دیگر این راه را ادامه دهند.

دری نجف آبادی اظهار کرد: امروز مفتخر هستیم که پروفسور قوام زاده و همکارانش بیش از ۴۰۰ شاگرد ارزشمند تربیت کرده اند و در بیش از ۲۰ مرکز پیوند مغز استخوان در سراسر میهن اسلامی حداقل سالیانه ۱۲۰۰ پیوند مغز استخوان را انجام می دهند. 

وی گفت: افرادی که سلول های بنیادی مغز استخوان آن ها برای اهدا به بانک خون و مرکز پیوند مغز استخوان جواب می دهد آزمایش بدهند و آن را هدیه کنند تا پیوند در مراکز پیوند مغز استخوان کشور افزایش پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: امروز در کشورهای جهان بیش از یک میلیون پیوند مغز استخوان انجام می شود و در جمهوری اسلامی نیز بیش از ۱۱ هزار مورد این اقدام، موثر واقع شده است.

دری نجف آبادی تصریح کرد: جوانان به ویژه دانشجویان رشته پزشکی در خصوص پیوند اعضا، مغز استخوان، سلول های بنیادی، علم ژنتیک و... بیشتر کار کنند هرچه در این حوزه پرداخته شود، کم است.

وی با اشاره به عملیات ساخت فاز سوم بیمارستان تخصصی سرطان خوانساری و جایگاه وسیع آن در غرب کشور تاکید کرد: هر نوع امکاناتی که پروفسور قوام زاده برای ایجاد پژوهشگاه مربوط به مغز استخوان، خون و... در استان مرکزی نیاز دارند با همکاری استانداری و بنده و دیگر مسئولین این حوزه آمادگی تامین آن وجود دارد.