مشهد - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یک پزشک نمی‌تواند وضعیت یک بیمار را به‌طور کامل بررسی کند، هر متخصص از زاویه محدود تخصص خود بیمار را معاینه کرده و نسخه صادر می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رئیسی ظهر امروز در مراسم تقدیر از بهورزان نمونه کشور که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه از سال گذشته حوزه بهداشت رشد ملموسی داشته است، اظهار کرد: پوشش همگانی سلامت، جزو دستور کارهای اصلی سازمان جهانی بهداشت است در این پوشش افراد بدون ترس از حوزه مالی باید به خدمات پیشگیری ارتقای سلامت دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه قطعاً هرچه پرداخت از سوی مردم کمتر باشد می‌توانیم ادعا کنیم که پوشش همگانی سلامت اجرایی شده است، افزود: این موضوع سه محور اصلی توسعه و پوشش، توسعه کمی و کیفی خدمات را شامل می‌شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه پوشش سلامت در ایران ۹۸ درصد است، تصریح کرد: این درصد نشان‌دهنده رتبه بالای کشورمان نسبت به دنیا است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بااشاره به چالش‌های پوشش همگانی بیمه، ادامه داد: منابع ناکافی، پوشش بیمه‌ای ناکافی و حاشیه‌نشینی ازجمله چالش‌هایی است که دنیا در حوزه سلامت همگانی با آن مواجه است.

وی بااشاره به اقداماتی که باید برای تحقق پوشش همگانی سلامت انجام شود، ادامه داد: توسعه نظام بیمه سلامت، به‌کارگیری نظام‌های ثبت اطلاعات الکترونیک و ابزار و روش‌های بالینی، برقراری چرخه مدیریت منابع پشتیبانی و تجهیزات، ارائه خدمات به شکل سطح‌بندی در قالب نظام ارجاع، اعمال حاکمیت بالینی و اجرای طرح پزشکی خانواده ازجمله این اقدامات است.

رئیسی گفت: بهورزی که از دل مردم منطقه برخاسته و علاوه بر کنترل سلامت، عوامل اجتماعی را نیز رصد می‌کنند می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری در این حوزه بر جامعه داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از ویژگی‌های بهورز را وظیفه محوری دانست و ابراز کرد: مطابق سه سند بین‌المللی منتشر شده، ایران به‌عنوان یک کشور نمونه در توسعه بهداشت همگانی است.

در ادامه این مراسم جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: زمانی در ایران با رشد بالای جمعیت، مهاجرت، مرگ‌ومیر بالای نوزادان و مادران، امید به زندگی پایین و شرایط بد به لحاظ بهداشتی مواجه بودیم. اما در طول چهار دهه طرح‌های مختلفی برای راه‌اندازی شبکه‌های بهداشت و درمان در ایران شکل گرفت.

وی بااشاره به اولین نظام مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه در کشور، ابراز کرد: تشکیل این نظام همزمان در سال ۶۳ در اوج جنگ جمهوری اسلامی بود و راه‌اندازی این نظام در شرایطی بود که منابع مالی باید به سمت جبهه‌ها سوق داده می‌شد اما جمهوری اسلامی نشان داد برای سلامت مردم ارزش زیادی قائل است.

تبریزی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد جمعیت روستایی ماتحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی و برنامه‌های پزشک خانواده هستند، همچنین ۱۷ هزار و ۹۴۵ خانه بهداشت راه‌اندازی شده و ۲۳۰ پایگاه روستایی، دو هزار و ۶۷۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، پنج هزار و ۳۰۰ پایگاه سلامت شهری در کشور فعال است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه با ایجاد طرح نظام سلامت توسط بهورزان در روستاها، اعتماد و آرامشی در جامعه روستایی حاکم است، عنوان کرد: پوشش کامل مراقبت‌های بهداشتی درمانی خانه به خانه، کاهش هزینه‌های درمانی خانوار، توسعه سلامت و توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها از دیگر دستاوردهای طرح نظام سلامت است.

وی گفت: مرگ‌ومیر نوزادان از ۳.۲ درصد به ۰.۹ درصد، مرگ کودکان زیر یک سال از ۹.۳ درصد به ۱.۲ درصد، مرگ‌ومیر مادران در هنگام زایمان از ۰.۲۲ درصد به ۰.۰۱ درصد کاهش و امید به زندگی در زنان از ۵۷.۴ به ۷۷ و در مردان از ۵۷.۶ به ۷۵ سال رسیده است.

تبریزی تقویت ساختار و نظام آموزش بهورزی، ارتقای تحصیلی و شغلی بهورزان، توانمندسازی مربیان و استفاده از فناوری‌های نوین آموزش بهورزی و استقرار نظام پرداخت منطبق باکیفیت را ازجمله دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهورزان دانست.

در ادامه حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه بهورزان پرچم‌داران تحولات حوزه بهداشت و درمان هستند، اظهار کرد: موضوع بهداشت باید نسبت به درمان جدی‌تر گرفته شود، اما هنوز وزارت خانه نتوانسته آن را به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کند.

حجت‌الاسلام پژمان فر با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها غیر از حیف‌ومیل‌هایی که در بیت‌المال شده خدمتی به مردم ارائه نکرده‌ایم، افزود: باید به اشتباهات خود اعتراف کنیم و یکی از آن‌ اشتباهات احداث بیمارستان‌های مجهز در فاصله‌های نزدیک به هم است.

همچنین سید محمدحسین بحرینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در وزارت بهداشت سال‌هاست به‌وسیله بهورزان اجرا می‌شود چراکه بیشترین و مؤثرترین خدمات را با کمترین امکانات به جامعه ارائه می‌دهند.

وی افزود: بهورزان یکی از تأثیرگذارترین حلقه‌های نظام سلامت هستند لذا اگر این حلقه کارایی لازم را نداشته باشد نمی‌توان انتظار ارتقای شاخص‌های بهداشتی را در کشور داشت.

بحرینی بااشاره به اینکه امروز در کشور با یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار درگیر هستیم، تصریح کرد: امروز جامعه پزشکی دچار فوق تخصص زدگی است، یک پزشک نمی‌تواند وضعیت یک بیمار را به‌طور کامل بررسی کند، هر متخصص از زاویه محدود تخصص خود نسخه پزشکی صادر می‌کند لذا این موضوع اصلاً برای سلامت جامعه خوب نیست.

گفتنی است، در پایان مراسم با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سند گنجینه سلامت رونمایی و ۳۰۰ بهورز و مربی بهورزی نمونه کشوری مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.