قزوین- مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی در مزارع به پایداری منابع آب و خاک کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تورج بنیادی ظهر یکشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کشت حفاظتی در اراضی شیبدار دیم  و جلو گیری از فرسایش  آبی، خاکی   که با حضور معاونین فنی مدیریت ها، مئولین مراکز جهاد کشاورزی، محققین بخش تحقیقات خاک و آب و کشاورزان بخش کوهین برگزار شد اظهار کرد: اگر بدنبال کشاورزی و تولید پایدار در بخش کشاورزی هستیم باید از روش های نوین  همچون کشاورزی حفاظتی استفاده کرد.

وی افزود: در سال زراعی گذشته ۶۰ هزار و ۶۰۸ هکتار در محصولات زراعی عملیات کشاورزی حفاظتی از نوع کم خاکورزی و حدود ۷۰۰ هکتار عملیات بی خاکورزی با تحقق برنامه صدر درصدی ابلاغی از سوی وزارت خانه در طرح های مختلف انجام شده است.

بنیادی اضافه کرد: در همین راستا؛ در سال زراعی جاری نیز بر اساس برنامه های ابلاغی  به تفکیک نوع محصول و عملیات کم خاکوری و بی خاکورزی «کشاورزی حفاظتی»  به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها ابلاع و بر اساس برنامه های هدفمند و همگام با سیاستها در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و همچنین پایین بودن ماده آلی خاک؛ تنها راه نجات بخش کشاورزی استفاده از کشاورزی حفاظتی است.

بنیادی خاطر نشان کرد: کشاورزی حفاظتی باعث ایجاد تحول و تغییر در بخش کشاورزی می شود بنابراین باید زیر ساختهای لازم فراهم و کشاورزان را به اجرای آن در مزارع  ترغیب کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به مزایای کشاورزی حفاظتی  اشاره کرد و گفت: مدیریت بقایای گیاهی، انجام حداقل عملیات خاکورزی به جهت جلوگیری از فرسایش خاک و رعایت تناوب محصولات زراعی و همچنین توجیه اقتصادی تولیدات کشاورزی از اصول اساسی کشاورزی حفاظتی است.

بنیادی افزود: با توجه به پایین بودن ماده آلی خاک «میانگین کمتر از نیم درصد» در سطح مزارع استان؛ نیاز ضروری و اساسی به اجرای کشاورزی حفاظتی را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: ساخت و طراحی دستگاههای کشاورزی حفاظتی در اراضی شیبدار می تواند به جلوگیری از فرسایش خاک و آب در اراضی دیم کمک کند.

در پایان این کارگاه آموزشی از دستگاههای مخصوص کشت در اراضی شیبدار که توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده بود رونمایی شد.