اردبیل - با اعلام نرخ جدید بنزین هر گونه سوء استفاده از روند بازار با برخورد جدی نهادهای نظارتی و پیگیری همه جانبه متولیان مواجه است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سهمیه بندی جدید بنزین، شائبه افزایش قیمت‌ها و در ادامه جو روانی ایجاد تورم سرسام آور که با برخی از تجمعات اعتراضی نیز همراه شده بود، زمینه را برای سوء استفاده سودجویانی که به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بودند فراهم کرد؛ اما در چنین شرایطی حفظ هوشیاری مردم و انجام همکاری‌های لازم با نهادهای نظارتی کام اخلال گران در روند بازار را تلخ خواهد کرد.

افزایش گشت‌های نظارتی و آرام سازی جو روانی با تبیین مناسب شرایط نیز از دیگر راهکارهایی خواهد بود که باعث کنترل قیمت‌ و جلوگیری از نوسان در فروش کالاها خواهد شد.

بعد از اعلام طرح سهمیه بندی جدید بنزین یکی از مهمترین نگرانی‌های مردم در سراسر کشور از جمله استان اردبیل افزایش تعرفه‌های حمل و نقل و در ادامه بالا رفتن قیمت سایر کالاها و ایجاد تورم با شیب تند بود؛ نگرانی که با صحبت‌های دلگرم کننده مسئولان ملی و استانی کمرنگ‌تر شد اما دستیابی به آن در طول سال نیازمند تداوم نظارت‌ها بر روند قیمت گذاری کالاها، جلوگیری از احتکار و هر گونه گران فروشی است.

ایجاد آرامش در بازار اردبیل

رئیس صمت اردبیل در این خصوص به مهر می‌گوید: به منظور جلوگیری از افزایش قیمت سایر کالاها همزمان با افزایش بهای بنزین پایش‌های دقیقی در سطح بازار انجام پذیرفته و آخرین اطلاعات به دست آمده از ثبات قیمت در بازار اردبیل خبر می‌دهد.

صادقی به تأکید مهم وزارت صمت به تمامی ادارات استانی برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت محصولات اشاره می‌کند و می‌گوید: هیچ گونه نگرانی در خصوص تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز جامعه وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت افزایش گشت‌های نظارتی، از توان تشکل‌های صنفی، ناظران افتخاری، بازرسان مجامع امور صنفی، تعزیرات حکومتی، ناجا و سایر دستگاه‌ها در طول سال برای نظارت و کنترل دقیق بازار استفاده خواهد شد تا عرصه برای جولان اخلال گران در قیمت‌ها و سودجویان تنگ شود.

آژانس‌های مسافربری اجازه افزایش قیمت‌ها را ندارند

رئیس اتاق اصناف اردبیل به مهر می‌گوید: با توجه به اختصاص بنزین سهمیه‌ای به سرویس‌های حمل و نقل عمومی، آژانس‌های مسافربری در حال حاضر اجازه افزایش خودسرانه تعرفه حمل مسافران را ندارند.

رضایی افشار با بیان اینکه کنترل تعرفه آژانس‌های مسافربری با نهایت دقت در اردبیل انجام می‌شود، افزود: هر گونه افزایش قیمت باید با توجه به ابلاغیه و مجوزهای اتحادیه انجام پذیرد.

وی یادآور شد: ۱۶ تیم دو نفره بازرسی در حال حاضر در سطح بازار اردبیل در حال گشت زنی هستند تا با هر گونه اقدام غیرقانونی برخورد  شود.

رضایی گفت: اصناف و بازاریان مکلف خواهند بود تا اجناس خود را طبق نرخ مصوب قیمت گذاری نمایند و چنانچه محصولی فاقد قیمت بر روی کالا باشد، با آن طبق موازین قانونی برخورد خواهد شد.

متولیان بازار مانع از نگرانی مردم شوند

فرماندار اردبیل نیز در این خصوص گفت: متولیان بازار و مسئولان اجرایی در پی افزایش قیمت بنزین نگرانی‌های مردم را در خصوص افزایش قیمت سایر کالاها از بین برده و آرامش را در بین مردم بازگردانند.

امامی یگانه ادامه داد: مدیریت مصرف سوخت از جمله تصمیم‌های قاطعانه نظام بوده و همگان باید با کنار گذاشتن گرایش‌های حزبی و سیاسی آرامش را به بازار برگردانند.

وی یادآور شد: در این شرایط دشمن به دنبال به حاشیه کشاندن این اتفاق و ایجاد نارضایتی و جو مسموم روانی در بازار است و هوشیاری مردم نیز در این شرایط ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته امامی یگانه این طرح در حمایت از اقشار ضعیف جامعه نیز می‌تواند موثر واقع شود تا درآمد حاصل از این قیمت گذاری در بین ۱۸ هزار خانوار توزیع گردد.

طرح قیمت گذاری بنزین سیاسی نشود

سیاسی نکردن موضوع قیمت گذاری بنزین و کنار گذاشتن گرایش‌های حزبی در مسائل ملی باعث ایجاد آرامش در بازار خواهد شد

یادآوری آخرین نکته‌های تبیین شده از سوی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خصوص افزایش قیمت بنزین نیز می‌تواند راهگشا باشد. آیت‌الله حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل بر لزوم سیاسی نکردن موضوع قیمت گذاری بنزین تأکید ویژه‌ای داشت.

به گفته وی در این خصوص عمل به سه موضوع مهم به نظر می‌رسد؛ اول اضافه کردن سهمیه ماهیانه مردم است. آنچه تخصیص داده شده کم است؛ دوم، جلوگیری از سوء استفاده بعضی از تجار و تولید کنندگان از این موضوع و گران کردن سایر اجناس است. سوم، دولت که گفته هر چه اضافه شده همه برای مردم و مخصوصا برای مستمندان صرف می شود، به این وعده دقیقا عمل کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: ملت ما می‌خواهد یقین پیدا کند که درآمدهای حاصل از تعرفه جدید بنزین حداقل به بخشی از ملت ما بر خواهد گشت و رفع نگرانی‌های این بخش انحصارا در دست دولت مردان است. از این جهت دولت مردان در امتحان خطیری قرار گرفته‌اند.