سمنان - مدیرکل حج و زیارت استان سمنان ضمن اشاره به ایجاد سامانه بر خط فراخوان این سازمان، گفت: امکان دوسویه مردم و این سازمان فراهم‌شده است.

خلیل دلپاک در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سامانه برخط فراخوان اداره کل حج و زیارت استان سمنان برای ثبت‌نام و همچنین دسترسی مخاطبان در سراسر استان آماده خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: یکی از آسیب‌های جدی در حوزه عملیات ثبت‌نام زائران حج تمتع در سال‌های اخیر، فقدان هرگونه بستر ارتباطی با متقاضیان دارای اسناد ثبت‌نامی حج بود امری که علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده در امور ثبت‌نام به‌موقع برای متقاضیان، مقدمات اجرای برنامه‌های فرهنگی قبل از سفر را برای ایشان محدود و محصور می‌کند.

وی همچنین گفت: در صورت ایجاد بسترهای ارتباطی با متقاضیان، علاوه بر احقاق حقوق زائر، امکان ارسال بسته‌های فرهنگی ( درزمینهٔ موضوعات حج ) به‌منظور آمادگی‌های پیش از سفر فراهم شده و در چنین شرایطی آمادگی متقاضیان سفر حج برای انجام اعمالی مقبول، دوچندان خواهد شد.

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان با ابراز اینکه این سازمان به‌منظور ایجاد بسترهای ارتباطی با زائران اقدام به طراحی سامانه ‏‏reserve.haj.ir با اهدافی نظیر تشخیص شرایط کنونی متقاضیان کرده است، افزود: آشنایی با مشخصات کلی متقاضیان و معرفی راه‌های ارتباطی با زائران از دیگر اهداف این امر است لذا برابر جلسات و کارگروه‌های کارشناسی انجام‌گرفته، به نظر می‌رسد جامعه هدف در شرایط کنونی به دلیل میزان سن، مشغله‌های گوناگون و نیز عدم دسترسی به تبلیغات محیطی و رسانه‌ای، نیازمند آگاه‌سازی به روش‌هایی دیگر و ملموس‌تر است.

دلپاک همچنین به نقش قابل توجه رسانه‌ها در راستای تسهیل در معرفی راه‌های ثبت اطلاعات در سامانه سازمان حج و زیارت اشاره داشت و خاطرنشان کرد: مراجعه به سامانه، مراجعه به یکی از دفاتر زیارتی در سطح استان سمنان یا کافی‌نت‌ها، دفاتر خدمات اینترنت روستایی در کنار ارسال پیامک از سوی متقاضی به شماره   ۵۰۰۰۵۴۰۹۸ برای افرادی که عملا امکان دسترسی به اینترنت را ندارند مرحله نخست ارتباط با سامانه حج و زیارت برای ثبت نام است.

وی افزود: پس از ارسال شماره ملی، کاربران رایانه حوزه حج وزیارت استان سمنان با شماره ارسال کننده پیام تماس گرفته و اطلاعات متقاضی را به صورت تلفنی وارد سامانه خواهند کرد لذا نگرانی در این باره برای مردم وجود ندارد. 

مدیرکل حج و زیارت استان سمنان گفت: تماس تلفنی با شماره  ۳۳۴۴۵۱۸۲‏-۰۲۳ و اعلام مشخصات موردنظرتوسط ودیعه‌گذار حج تمتع دیگر راه تماس و راهنمایی برای نام نویسی متقاضیان در سامانه حج و زیارت استان سمنان محسوب می شود که متقاضیان می‌توانند هرکدام از این سه راه مشخص را انتخاب کنند.