مشاور وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این نکته که کوزوو با حمایت بین المللی و یا بدون آن، استقلال خود را به دست می آورد از روسیه خواست در برابر استقلال این منطقه ایستادگی نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز،"دان فرید" که برای شرکت در نشست تجاری بین آمریکا و اروپا در بروکسل به سر می برد؛ از روسیه خواست تا در برابر استقلال کوزوو ایستادگی نکند.

فرید افزود : کوزوو چه با حمایت سازمان ملل متحد و چه بدون آن، استقلال خود را به دست خواهد آورد و بهتر است که روسیه برای حمایت حقوق اقلیت صرب در کوزوو با استقلال آن موافقت کند.

وی در  ادامه گفت : امیدوارم مقامهای روسیه شرایط حساس را در این منطقه از بالکان درک کرده و سعی در وتو کردن پیشنهاد فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور کوزوو در شورای امنیت سازمان ملل متحد نداشته باشند.

اختلافات آمریکا و روسیه درباره کوزوو ازآنجا آغاز شد که واشنگتن اعلام کرد از طرح استقلال کوزوو استقبال می کند، اما این جبهه گیری آمریکا با واکنش تند روسیه همراه شد و "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به تحرکات جدید آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن از استقلال کوزوو حمایت می کند، اعلام کرد : به رسمیت شناختن استقلال کوزوو فقط از سوی یک کشور سبب شکل گیری ناآرامی های جدید در منطقه بالکان می شود؛ ما خواهان برقراری ثبات در بالکان و صربستان هستیم و باید بگویم هر گونه تلاشی در جهت استقلال کوزوو سبب برهم خوردن ثبات فعلی در بالکان می شود.

لازم به ذکر است که کوزوو از سال 1999 و پس از آنکه حملات جنگنده های ناتو سبب سقوط صرب های تندرو در این استان شد؛ توسط سازمان ملل اداره می شود و اخیرا به دلیل انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال استقلال این منطقه، تنش هایی در منطقه بالکان به وجود آمد و آمریکا به طور یک جانبه اعلام کرد که از استقلال کوزوو حمایت می کند، اما این جبهه گیری واشنگتن با مخالفت کشورهای زیادی از جمله روسیه روبرو شد.

یادآور می شود قرار است ماه آینده میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره استقلال کوزوو تصمیم گیری کند و گزارش "مارتی آسیساری" فرستاده سازمان ملل متحد به منطقه، تاثیر زیادی در اتخاذ این تصمیم خواهد داشت.