رئیس شورای  شهر تهران گفت: برای افزایش و بهبود بهره وری در مدیریت شهری نیازمند چابک سازی و اصلاح فرایندها و ساختارهای سازمانی هستیم، ماموریتی که شورای پنجم به شهرداری تهران داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی، در همایش بهره وری در مدیریت شهری، اظهار داشت: در ادبیات علم مدیریت، مدیریت بهره ور از دو خصوصیت برخوردار است، کارایی و اثربخشی: کارایی به معنای درست انجام دادن کار و اثربخشی به معنای کار درست انجام دادن است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه برای داشتن مدیریتی بهره ور ابتدا باید کار درست، پروژه درست و تصمیم درست را در بعنوان اولویت انتخاب کنیم افزود: در مرحله دوم آن کار را به درستی یعنی در زمان ومکان مناسب و باهزینه مناسب انجام دهیم.

وی ادامه داد: حالا برای پاسخ به این پرسش که مدیریت شهری بهره ور هست یا خیر باید ببنیم که آیا تصمیمات و اولویت های مدیریت شهری، اثربخش و کارآمد بوده است یا نه؟

هاشمی خاطر نشان ساخت: اینکه به جای الگو گرفتن از توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی، بدنبال الگوی خودرو محوری در توسعه زیرساخت شهری بوده ایم و منابع آن را از طریق واگذاری تراکم و شهرفروشی تامین کرده ایم، آیا تصمیمی اثر بخش یعنی اولویت دار و صحیح بوده است؟ برج میلاد، پل صدر و بسیاری از پروژه های شهری نشان می دهد که ما دچار فقدان اثربخشی در مدیریت شهری هستیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: برخی مواقع پروژه های شهری، با هزینه مناسب و در زمان مناسب انجام می شود یا اینکه بسیاری از پروژه ها، جنبه فرسایشی پیدا کرده و بدلیل عدم تامین منابع یا بی ثباتی در مدیریت چندین برابر زمان لازم به طول می انجامند.

وی با طرح این پرسش که آیا پس از پایان پروژه های شهری، بهره وری لازم را از آن داریم، افزود: امروزه حدود ۱۲ میلیون متر مربع فضای فرهنگی و ورزشی در مدیریت شهری وجود دارد که بخش قابل توجهی از ظرفیت آن بلااستفاده است و در بسیاری از مواقع میزان استفاده کنندگان از تعداد پرسنل آن کمتر می باشد در حالی که نیازهای فراوانی در حوزه فرهنگ، ورزش و هنر وجود دارد که در صورت دسترسی به زیرساخت های مناسب امکان فعال شدن و ایجاد رونق در محیط فرهنگی و ورزشی جامعه وحتی درامدزایی برای مدیریت شهری را دارد.

هاشمی خاطر نشان ساخت: در حوزه حمل ونقل نیز شاهد هستیم که خطوط مترو ساخته می شود اما بدلیل عدم تامین تجهیزات و قطار فاقد بهره وری لازم است، از خطوط بی آر تی و سایر اجزا حمل ونقل عمومی نیز بدلیل فرسودگی ناوگان وکمبود آن نمی توانیم استفاده صحیحی کنیم، حتی در بعد تفریحات نیز بسیاری از پارک ها و فضاهای گردشگری شهر مانند پارک آبی آزادگان یا پارکهای جنگی حاشیه ای فاقد بهره برداری کامل و در ظرفیت قابل قبولی است.

به اعتقاد وی، بعد دیگر بهره وری، چابکی و توانمندی سازمان است، اگر ما وظایفی را ۲۰ سال قبل در دوره شهرداری مهندس الویری با ۲۵ هزار پرسنل انجام می دادیم و امروز هم با چند برابر پرسنل همان وظایف را انجام می دهیم یعنی بهره وری سازمان ما کاهش یافته است، برای افزایش و بهبود بهره وری در مدیریت شهری نیازمند چابک سازی و اصلاح فرایندها و ساختارهای سازمانی هستیم، ماموریتی که شورای پنجم به شهرداری تهران داده است و ما منتظر اجرایی شدن سریع تر اصلاحات ساختاری و چابک سازی سازمانی هستیم.

رئیس شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد: نتیجه این نشست ها فراتر از برگزاری یک مراسم و انجام هزینه، به اصلاح نگاه و بهبود عملکرد در مدیریت شهری منجر شود.