همدان - مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: ۹۲۵ هزار قطعه طیور بومی در استان همدان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت خوراکی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

محمودرضا رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور از مهمترین سازمان‌های بهداشتی تخصصی جامعه محسوب می‌شود، گفت: هدف این سازمان شناخت، پیشگیری از بیماری‌های جمعیت دامی کشور همچون بومی، صنعتی و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و کنترل فرآورده‌های دامی است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بااشاره به اجرای طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی گفت: پیشگیری از بیماریهای دام و طیور از وظایف مهم و اساسی مجموعه دامپزشکی به شمار می رود چراکه با سلامت و امنیت غذایی جامعه ارتباط مستقیم دارد.

رسولی با تاکید بر اینکه اکیپ های عملیاتی دامپزشکی در سطح دامداری ها، مراکز پرورش طیور و آبزیان و همچنین مراکز عرضه فرآوردهای خام دامی حضور جدی دارند، گفت: نیوکاسل یک بیماری ویروسی است و طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی امسال انجام و برای این طرح ۱۶۰ میلیون تومان هزینه صورت گرفت و ۱۰۰ نفر در بخش دولتی و خصوصی فعال شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه اجرای این طرح به مدت ۲۰ روز ادامه داشت، عنوان کرد: ۷۰ درصد کار توسط بخش دولتی و ۳۰ درصد آن به صورت خرید خدمت از بخش خصوصی انجام شد.

وی بابیان اینکه در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولا نمی‌توان درمان خاصی انجام داد و برای پیشگیری از این بیماری باید تمام طیور مورد واکسیناسیون قرار گیرند، گفت: در این طرح تعداد بیش از ۹۲۵ هزار قطعه طیور بومی با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت خوراکی مورد واکسیناسیون رایگان در سطح استان قرار گرفته است.