همدان - رئیس شورای شهر همدان بابیان اینکه سال ۹۶ تعداد ۲۱۰ اتوبوس در همدان فعال بود که به ۱۷۵ دستگاه کاهش یافته است، گفت: شهرداری همدان باید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس درون شهری را در همدان فعال کند.

به گزارش خبرنگار مهر، کامران گردان ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون شهری یکی از سیاست‌های اصلی شورای شهر همدان در راستای کاهش آلاینده‌ها و کمک به پاکیزگی آب و هوای این شهر است.

وی افزود: خودروهای اتوبوس درون‌شهری بیشترین جابه‌جایی حمل‌ونقل عمومی شهروندان همدانی را برعهده دارند اما متأسفانه نسبت به سال‌ ۹۶ با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

گردان بیان کرد: با توجه به اینکه تا سال ۹۶، ۴۵ دستگاه اتوبوس خریداری و ۳۰ دستگاه نیز بازسازی شد؛ در مجموع در سال ۹۶، ۲۱۰ دستگاه اتوبوس عمومی در سطح شهر خدمات‌دهی داشتند اما در حال حاضر این آمار به ۱۷۵ دستگاه کاهش یافته است.

رئیس شورای شهر همدان همچنین گفت: مدیریت‌‎شهری باید نسبت به خودروهای اتوبوس‌ که امکان بازسازی دارند، اقدامات لازم را انجام دهد و در حال حاضر بر اساس نیاز شهروندان همدانی، فعال بودن ۲۵۰ خودرو اتوبوس‌های درون‌شهری ضروری است.

تأکید بر آموزش‌های شهروندی با محوریت فرهنگ ترافیک

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کمیسیون حمل‌ونقل و خدمات شهری شصت‌وچهارمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها در کرمانشاه، اظهار کرد: معضل ترافیک، آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی، مهمترین مباحث مورد تأکید در حوزه خدمات شهری محسوب می‌شوند که هر یک به سلامت جسمی و اجتماعی شهروندان گره خورده است.

گردان گفت: با توجه به غنای فرهنگی و اجتماعی شهروندان، فرهنگ ترافیک و تفکیک زباله در مبدأ باید در اولویت آموزش‌های شهروندی قرار گیرد.

وی افزود: این کمیسیون علاوه بر درخواست مجدد از دولت مبنی بر اجرای قوانین زیست‌محیطی از جمله قوانین حمایت از توسعه ناوگان حمل‎ونقل انبوه‌بر، هوای پاک، هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت سهم شهرداری‌ها از محل ماده ۲۳ و همچنین توسعه و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی، همچنان بر آموزش فرهنگی شهروندان در حوزه ترافیک با یک متولی مشخص برای کاهش خسارات معضل ترافیک، تاکید دارد.

رئیس شورای شهر همدان همچنین گفت: در این کمیسیون تخصصی مقرر شد با توجه به ایرادات وزارت نفت، تفاهم‌نامه ۴ وزارتخانه در خصوص برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بهره‌گیری از منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت در شهرداری‌ها مورد بررسی و پیگیری مجدد قرار گیرد؛ همچنین به‌منظور پیگیری مصوبات، مقرر شد جلسات کمیسیون‌ها هر سه ماه یک‌بار به میزبانی یکی از اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و خدمات شهری برگزار شود.

گردان ادامه داد: همچنین  در این نشست مقرر شد برای دریافت سهم شهرداری از جرایم رانندگی، هماهنگی لازم با پلیس راهور صورت پذیرد و ابتدا میزان جرایم سالانه که تاکنون به دلایلی اعلام نشده است در راستای مشخص شدن سهم واقعی شهرداری از آنها دریافت شود که در این زمینه از تمامی ابزارهای قانونی موجود برای دریافت آن، استفاده خواهد شد.

رئیس شورای شهر همدان گفت: با توجه به تجربه موفق شهرداری تهران در بحث تفکیک زباله در ساختمان‌های متعلق به شهرداری تهران، در کمیسیون تخصصی حمل‌ونقل و خدمات شهری این اجلاس مصوب شد مکاتبات لازم با استانداری‌های کشور به‌منظور الزام ادارات دولتی به تفکیک زباله در محل ساختمان‌‎ها صورت پذیرد.