فردوس- فرماندار فردوس بااشاره به وجود ۲۷.۵ هکتار بافت فرسوده در این شهرستان از اینکه نام شهر فردوس از لیست ستاد بازآفرینی شهری کشور حذف شده به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگارمهر، حسن میرزایی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان فردوس تصریح کرد: شهر فردوس در حال حاضر 27.5 هکتار بافت فرسوده مصوب دارد که عمدتا در منطقه جواد الائمه، حافظ و خیابان شهداء است و بستر بازآفرینی در این شهر آماده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر توان جذب ۴ میلیارد تومان از اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری را داریم و این در حالی است که در کمال تعجب امسال نام فردوس از لیست ستاد بازآفرینی شهری کشور حذف شده است.

فرماندار فردوس از معاون استاندار خواست این موضوع را بطور جد پیگیری کند زیرا آنچه مشخص شده حذف نام فردوس از طریق تهران بوده که باید توسط مسئولان استانی و نماینده پیگیری شود.

شهردار فردوس نیز بافت فرسوده مصوب فردوس را ۲۷.۵ هکتار اعلام کرد و افزود: ۷۲ پروژه در فردوس در قالب ستاد بازآفرینی تصویب و به تایید استان نیز رسیده که سهم شرکت بازآفرینی شهری در این پروژه ها بسیار اندک است.

بار عمده ستاد بازآفرینی برعهده دستگاه هاست

علی کاظمی خاطرنشان کرد: برنامه ها طور بسته شده که عمده بار مالی بر دوش دستگاههای اجرایی است و در حال حاضر ۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان اعتبار در این قالب مصوب شده است.

به گفته وی برای پروژه های ستاد بازآفرینی شهری در طی دوسال گذشته اعتبار نیامده ولی ما دو پروژه شامل: سالن چند منظوره منطقه جواد الائمه و احیاء و مرمت محله سردشت را شروع کردیم که برای سالن چند منظوره ۹۹ میلیون تومان هزینه کردیم ولی برای پروژه دیگر که بخشی از تامین اعتبار آن از طریق اوراق مشارکت بوده هیچگونه اعتباری تخصیص نیافته است.

حذف سه شهر استان از لیست ستاد بازآفرینی شهری

شهردار فردوس اضافه کرد: از محل تبصره ۱۸ نیز که ۳۹ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری جهت کل استان در نظر گرفته شده بود سهمی برای فردوس دیده نشده است و در استان سه شهر: فردوس، سرایان و خوسف از لیست ستاد مذکور حذف شده است.

وی از معاون استاندار خواست پیگیری شود تا از سهم اعتبارات استان ازطریق سازمان برنامه و بودجه حداقل دو پروژه نیمه تمام ستاد بازآفرینی به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه در برنامه اقدام مشترک ستاد بازآفرینی شهری سال گذشته در مساحت بافت فرسوده شهر فردوس بازنگری کردیم گفت: بر اساس شاخص های جدید بافت فرسوده به ۲۹۰ هکتار افزایش یافته که حداقل ۱۹۰ هکتار از این مقدار مربوط به مناطق تاریخی شهر است.

کاظمی ادامه داد: قرار بود خانه محله در سطح بافت های فرسوده با کاربریهای فرهنگی، بهداشتی و غیره ایجاد شود که از ضروریات است ولی بدلیل عدم تامین اعتبار بر زمین مانده است.

سرانه دو متر مربعی فضای سبز در مناطق فرسوده شهر

وی سرانه فضای سبز در شهر فردوس را ۶ و نیم متر مربع اعلام کرد که در دو محله فرسوده جواد الائمه و موسی ابن جعفر این مقدار فقط دو متر است.

وی از اینکه تمام هزینه های ستاد بازآفرینی شهری بر دوش شهرداری تحمیل می شود انتقاد و گفت: سایر دستگاههای عضو ستاد که هر کدام وظیفه ای دارند زیر بار نمی روند و هزینه هایی مانند جابجایی تیرهای برق، آسفالت شکافی و غیره را از ما وصول می کنند.

مدیر کل مسکن و شهرسازی استان نیزگفت: در استان ۷ شهر از ۳۰ شهر موجود دارای بافت فرسوده مصوب است که از هزار و ۷ هکتار کل آنها بیشترین مربوط به بیرجند است.

جعفری سهم فردوس را 27.5 هکتار بافت فرسوده مصوب و معادل ۳ درصد کل بافت های فرسوده استان برشمرد و افزود: افرایش یکباره ۱۱ برابری بافت فرسوده شهر فردوس و ارائه آن به ستاد بازآفرینی شهر استان حساسیت اعضاء را در پی داشته که با این وجود دستور بازنگری داده شده است.

وی اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری استان را در کل ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که از سه محل: اعتبارات بازآفرینی سکونتگاههای غیر رسمی، کمک به بهساری بافت فرسوده و محله های تاریخی هر شهر تامین می شود.

تلاش برای جذب اعتبار جهت سه شهر جامانده استان

جعفری تصریح کرد: در خصوص اعتبارات تبصره ۱۸ برای محله سردشت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان و برای منطقه جواد الائمه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پیشنهاد داده ایم و ۷ میلیارد تومان نیز ازسهم سایر شهرهای کشور جذب و به سه شهر فردوس، سرایان و بشرویه اضافه کردیم.

در ادامه هر کدام از مدیران اعضای ستاد به بیان مشکلات و کارهای انجام شده در حوزه کاری خویش در ستاد بازآفرینی پرداختند که محمد  ناظری مدیر آموزش و پرورش فردوس گفت: فردوس از ۵۰۰ کلاس درس فقط ۱۰۰ کلاس استاندارد دارد و ۲۸ و نیم درصد مدارس فردوس تخریبی و رتبه اول استان را در این خصوص دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه در مسکن مهر به ۶۰ کلاس درس نیاز داریم که فقط ۹ کلاس ساخته شده است.

مجید شریف زاده مدیر آب و فاضلاب شهری فردوس نیز گفت: فردوس طرح مصوب تامین آب شرب ندارد و ۱۵ تا ۲۰ درصد شبکه آب شرب شهری ما در بافت فرسوده است .

حسین اکبری رئیس شورای اسلامی شهر فردوس نیز خواستار اختصاص ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی که از محل اعتبارات ۰۰۶ به ستاد بازآفرینی شهری داده شده به سه شهر جا مانده از این اعتبارات شد.

رسالت و وظایف ستاد بازآفرینی شهر برای اعضاء تبیین نشده

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیزکه در حین برگزاری جلسه از اعضاء خواستارارائه گزارش اقداماتشان در ستاد بازآفرینی شهری می شد وقتی نوبت به مسئول کتابخانه های عمومی رسید و وی پاسخ قانع کننده ای نداشت از اینکه هنوز برنامه اقدام مشترک ستاد بازآفرینی شهری برای مدیران دستگاههای اجرایی عضو ستاد تبیین نشده انتقاد و تاکید کرد: در این برنامه هر کدام از دستگاهها وظیفه و سهمی برعهده دارند که اعتبارات مربوطه نیز برایشان پیش بینی شده و باید به وظیفه خود عمل کنند تا ستاد با هماهنگی کارها را پیش ببرد ولی به نظر میرسد هنوز رسالت این ستاد بصورت کامل مشخص و اعضاء توجیه نشده اند.

سید کمال الدین میرجعفریان یکی از موضوعات مهم در ستاد بازآفرینی شهری را استفاده از توان تمام دستگاههای دخیل دانست و افزود: دستگاههای مربوطه باید وظایفشان را بدرستی انجام دهند و طرحهایی که می خواهد در محلات فرسوده انجام شود باید بصورت پکیچ و جامع باشد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته فقط ۲۰ درصد اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری تخصیص یافت و نباید اعضاء متکی به این اعتبارات بوده و خود برنامه ریزی کنند از مدیر کل مسکن و شهرسازی خواست برای افزایش سهم استان از این اعتبارات پیگیری لازم را انجام دهد.

دامداریها مشکل مهم مناطق فرسوده

وی بحث دامداریهای موجود در محلات فرسوده و تهدیدات بهداشتی را از جمله مشکلاتی برشمرد که تلاش می شود با گرفتن تسهیلات و در اختیار مردم قرار دادن بتوان این آسیب ها را کمتر کرد.

وی به سفر قریب الوقوع مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور به استان خبر داد و افزود: در این سفر بحث کمک به بهسازی شهر تاریخی تون در دستور کار قرار دارد.