هفتادمین سال تاسیس چینه‌چیتا استودیو افسانه‌ای ایتالیا، احداث پارک تفریحی استودیو یونیورسال در دبی و اعلام نامزدهای جوایز MTV از اخبار مهم امروز 11 اردیبهشت (یک مه) است.

به گزارش خبرنگار مهر، چینه چیتا، استودیوی افسانه ای رم و خاستگاه فیلم هایی مانند "بن هور" و از همه مهمتر جایی که نام آن مترادف با فدریکو فلینی فیلمساز بزرگ ایتالیایی است، 70 ساله شد. این در حالی است که با وجود تولید فیلم های پرفروش آمریکایی مانند "دار و دسته نیویورکی" و "مصائب مسیح" در چینه چیتا، این استودیو در دو دهه اخیر شرایط مساعدی نداشته است.



استودیوهای چینه‌چیتا

بنیتو موسولینی، دیکتاتور ایتالیا که سینما را یک وسیله تبلیغاتی مناسب می دانست، در 28 آوریل 1937 چینه چیتا یا "شهر سینما" را به عنوان رقیبی در برابر هالیوود تاسیس کرد. آلدو تاسونه، کارشناس سینما به اسوشیتدپرس گفت: "چینه چیتا زاده فاشیسم بود. موسولینی به نقش تبلیغات پی برده بود. هدف دیگر ایجاد یک هالیوود کوچک در رم بود، جایی که فیلمسازان آمریکایی می توانستند با هزینه کمتر فیلم تولید کنند."

در اوایل دهه 1950 تعدادی از فیلمسازان آمریکایی به خاطر امکانات مطلوب استودیوهای چینه چیتا و کاهش هزینه ها فیلم های خود را آنجا تولید می کردند. از جمله فیلم های مطرح در این مقطع می توان به "بن هور" (1958، ویلیام وایلدر) و "کجا می روی" (1949، مروین لروی) اشاره کرد. فیلمسازان ایتالیایی از جمله روبرتو روسلینی، ویتوریو دسیکا و لوکینو ویسکونتی نیز به طرف چینه چیتا سرازیر شدند. اما بزرگترین قهرمان این استودیوها فلینی بود که تعدادی از بهترین فیلم های خود شامل "زندگی شیرین" (1960)، "ساتیریکون" (1969) و "آمارکورد" (1973) را آنجا فیلمبرداری کرد.

در دهه 1970 با افزایش تولیدات تلویزیونی، چینه چیتا آرام آرام جایگاه طلایی خود را از دست داد و در دهه 1980 عملا تا مرز ورشکستگی رفت. کار به جایی رسید که میزان تولید از 220 فیلم در سال به  80 فیلم کاهش پیدا کرد. تاسونه اعتقاد دارد چینه چیتا دیگر در اوج نیست. "هر چند امروز احیا سینمای ایتالیا در دستورالعمل قرار دارد، اما چینه چیتا روح خود را از دست داده است. قطعا وقتی اسکورسیزی اینجا می آید خیلی جالب است، اما "بن هور" چیز دیگری بود. زمانه تغییر کرده است!"

با توافق مقامات امارات متحده عربی و مسئولان استودیو یونیورسال، یک پارک تفریحی موضوعی در این کشور راه اندازی می شود. این پارک تفریحی بخشی از یک پروژه 18/2 میلیارد دلاری است که استودیو آمریکایی اجرا می کند. شیخ حمدان بن راشد آل مکتوم پسر حاکم دوبی رسما آغاز این پروژه را اعلام کرد.

پونیورسال در حال حاضر در لس آنجلس، ارلاندو و ژاپن نیز پارک تفریحی موضوعی دارد. این پارک بخشی از پروژه مجتمع تفریحی دبی لند است که فاز اول آن اوایل سال 2008 راه اندازی می شود. تفریحگاه دبی لند که 279 میلیون متر مربع مساحت دارد با صرف هزینه ای بالغ بر 64 میلیارد دلار ساخته می شود و انتظار می رود سالانه بش از 15 میلیون نفر بازدیدکننده داشته باشد.

به گزارش اسوشیتدپرس، پل مک کارتنی خواننده قدیمی بریتانیایی و یکی از چهار عضو گروه بیتلز اعلام کرد آلبوم جدید او که "حافظه تقریبا انباشته" نام دارد، با نگاهی به گذشته ساخته شده است. خواننده 64 ساله گفت: "این یک آلبوم بسیار شخصی و مملو از ارجاع به گذشته است؛ خاطرات دوران کودکی، لیورپول و تابستان ها. این یک آلبوم خاطره انگیز و پراحساس است."

"حافظه تقریبا انباشته" که بیست و یکمین آلبوم تک نفره مک کارتنی است، از پنجم ژوئن در آمریکا به بازار می آید. میشل گوندری، فیلمنامه نویس و کارگردان فرانسوی برای نخستین ترانه این آلبوم یک ویدئوکلیپ با بازی ناتالی پورتمن ساخته است. گوندری در سال 2005 برای فیلمنامه "درخشش ابدی یک ذهن پاک" با بازی جیم کری به همراه چارلی کافمن و پی یر بیسموث برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.

رویترز گزارش داد گروه رپ / راک و ستیزه‌جوی Rage Against the Machine پس ازهفت سال غیبت هفته گذشته در یک جشنواره موسیقی در کالیفرنیا کنسرت برگزار کرد و این بار پیام قدیمی خود را به شکلی صریحتر بیان کرد: مبارزه با قدرت. این گروه در دهه 1990 با آلبوم هایی که آشکارا نگرشی چپگرایانه داشت و مبارزه با صاحبان قدرت را تبلیغ می کرد، دو بار در صدر جداول فروش آلبوم ها در آمریکا قرار گرفتند.

زک دلا روشا، خواننده و رهبر گروه و همکاران او در این جشنواره سه روزه که بیش از 60 هزار نفر شرکت کننده داشت، ترانه هایی ضدجنگ و ضدقدرت های حاکم اجرا کردند، حتی دلا روشا در لحظه ای از برنامه دولتمردان فعلی آمریکا را به جنایتکاران نازی تشبیه کرد و گفت: "اگر قرار است جنایتکاران جنگی کشته شوند، آنها را هم باید کشت!" بیورک، کراودد هاوس، جیزز اند مری جین از دیگر خواننده ها و گروههایی بودند که در جشنواره موسیقی و هنر کوچلا ولی در شهر صحرایی ایندو شرکت کردند. این شهر در 120 مایلی شرق لس آنجلس قرار دارد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم جنجالی "300" در پنج رشته و "دزدان دریایی کارائیب: سینه مرد مرده" در چهار رشته نامزد دریافت جوایز سینمایی MTV شدند. هر دو فیلم در بخش بهترین فیلم با فیلم های "تیغه های افتخار"، "بورات" و "لیتل میس سانشاین" رقابت می کنند. "300" جز نامزدی در رشته بهترین فیلم، در بخش بهترین نقش آفرینی (جرالد باتلر)، بهترین ستاره نوظهور (لنا هدی)، بهترین شخصیت منفی (رودریگو سانتورو) و بهترین مبارزه نامزد شده است.

"سینه مرد مرده" هم نامزد دریافت جوایز بهترین نقش آفرینی (جانی دپ و کایرا نایتلی) و بهترین شخصیت منفی (بیل نای) است. در بخش بازیگری بیانس ناولز و جنیفر هادسن برای "دختران رویایی" و ویل اسمیت برای "در جستجوی خوشبختی" نامزد دریافت جایزه هستند. در بخش بهترین بازیگر نقش منفی، جک نیکلسن برای "مردگان" و مریل استریپ برای "شیطان پرادا می پوشد" نامزد شده اند. شانزدهمین دوره جوایز MTV سوم ژوئن در آمفی تاتر گیبسن در یونیورسال سیتی برگزار می شود.