کتاب «تعهدات دموکراتیک – اقلیت‌ها در هند معاصر» در دهلی نو منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب Democratic Accommodations – Minorities in Contemporary India به معنای «تعهدات دموکراتیک – اقلیت‌ها در هند معاصر» نوشته مشترک پیتر رونالد دیسوزا، هلام احمد و سنجیر عالم در ۲۰۵ صفحه توسط انتشارات بلومسبری، دهلی منتشر شد.

پیتر رونالد استاد مرکز مطالعات جوامع در حال توسعه (CSDS) در دهلی نو است. او نویسنده کتابی با عنوان «در سالن آینه‌ها: تأملاتی در مورد دموکراسی هند» نیز  هست. هلال احمد استادیار مرکز فوق الذکر است و اثری تحت عنوان «گفتمان سیاسی مسلمانان در هند پس از استعمار» را نیز نوشته است و همچنین سنجیر عالم  نیز استادیار در همان مرکز است و دیگر  کتاب مهم وی «دین، جامعه و آموزش» نام دارد.

اثر پیش رو، داستان پیچیده تعهدات، منافع و حقوق اقلیت‌های هند را بازگو می‌کند و نویسندگان، تلاش دارند هندوستان را به عنوان یکی از متفاوت‌ترین ملت‌ها و فرهنگ‌ها در عرصه  جهان به ویژه با رویکرد تطبیقی با کشورهای اروپایی که مدعی  فرهنگ پیشرفته هستند، معرفی کنند. نویسندگان درباره این تئوری نیز بحث کرده‌اند که همه دموکراسی‌های اکثریت گرا  و همه دموکراسی‌های جهان باید برای تضمین پویایی جوامع خود با طرح و برنامه‌ریزی و استراتژی خاصی، دایره تعاملات‌شان را وسیع‌تر کنند تا بتوانند اغلب بخش‌های جوامع خود اعم از اکثریت و اقلیت‌ها را به سوی خود جلب کنند. 

این کتاب در چهار محور موضوعی «قوانین، نهادها، سیاست‌ها و گفتمان سیاسی» برای درک بهتر بافت دموکراسی هند تقدیم شده  است. مولفان معتقدند رویکرد هند در مورد اقلیت‌ها که در این کتاب ارائه شده، بحث  مورد نظر را به طور شایسته‌ای به عرصه بین الملل معرفی خواهد کرد و به سیاست مداران در دموکراسی‌های پلورالیستی کمک می‌کند تا استراتژی‌های خاص خود را برای مطالبات اقلیت‌ها و تعهدات دموکراتیک خود تهیه کنند.

برخی از عناوین سرفصل‌های این کتاب به این شرح است: «مقدمه/ اکثریت و دموکراسی (مردم سالاری)»، «پدیده نوظهور»، «نظریه اقلیت‌ها در هند استعماری»، «سیاست تعهدات اقلیت‌ها در هند پس از استعمار»، «طرح و برنامه‌هایی برای اقلیتها». 

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو برای مهر ارسال کرده است.