کرمان - استاندار کرمان گفت: پیوستن به سازمان تجارت جهانی از مسائلی است که باید در سطح ملی تعیین تکلیف شود اما این تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند در صادرات موثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد فدایی ظهر پنجشنبه در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان بیان داشت: به صادرکنندگان نمونه تبریک می‌گویم که موفق شدند و توانستند قدم مثبتی در توسعه صادرات بردارند.

وی افزود: ما صادرکننده نمونه داریم که به معنای این است در شرایط تحریم هم می‌توان کار انجام داد و صادرکننده نمونه شد و دوم این که صادرکننده نمونه کمک کنند به سایر صادرکنندگان تا ما به عدد ۱۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده در صادرات برسیم.

استاندار کرمان گفت: ما علیرغم همه مشکلات در صادرات رشد داشتیم که نشاندهنده حرکت رو به جلو است در هفت ماهه اول سال جاری ۳۲ درصد رشد صادرات داشتیم و صادرات در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدودا ۲ برابر بوده است.

فدایی تصریح کرد: شناخت بازارهای خارجی یکی از مشکلات صادرکنندگان ما است در حالیکه ۷۰ درصد صادرات ما تنها به پنج کشور انجام می‌شود و طراز تجاری ما با کشورهای همسایه منفی است که بخشی هم مربوط به سیاستگذاری کلی دولت است.

وی گفت: صادرات در تولید داخلی تاثیر می‌گذارد که باید ببینیم باید چه راهکارهایی داشته باشیم و در مجموع منافع ملی ما در سیاست‌گذاری کلان کشور روی صادرات اثرگذار است.

استاندار کرمان ابراز داشت: با تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در این شرایط نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و یا فقط با پنج کشور صادرات انجام شود.

وی افزود: پیوستن به سازمان تجارت جهانی و... از مسائلی است که باید در سطح ملی تعیین تکلیف شود که آیا سیاستگذاری کلان ما و منافع ملی پذیرای آن هست یا نه که این تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند در صادرات موثر واقع شود.