قزوین- رئیس حوزه هنری قزوین گفت: زندگی آیت الله باریک بین نماینده فقید ولی فقیه در استان قزوین در کتابی با عنوان «سلوکی در پروا» چاپ و منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر،  علی هوشمند صبح سه شنبه در دیدار با حجت الاسلام محمد حسن باریک‌بین فرزند آیت الله باریک بین با اشاره به خدمات ارزشمند نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه قزوین از خدمات این عالم بزرگوار تجلیل کرد.

هوشمند تصریح کرد: رسالت نهادهای فرهنگی توجه به شخصیت های برجسته استان و زنده نگهداشتن یاد آنهاست.

وی بیان کرد:  در شرایط کنونی ضرورت پرداختن بر ابعاد مختلف شخصیت بزرگان دینی و چهره های مبارز انقلابی احساس می شود و باید برای شناساندن چهره های انقلابی به نسل جوان اقدام کرد.   

رئیس حوزه هنری استان قزوین یادآورشد: برای معرفی شخصیت، مبارزات سیاسی و فعالیت های فرهنگی و عمرانی مرحوم آیت‌الله باریک‌بین لازم بود از یک پژوهشگر قزوینی بهره‌مند شویم که محضر ایشان را درک کرده باشد تا بتوانیم ضمن امانت‌داری و رعایت جنبه‌های علمی، گامی هر چند کوچک در جهت معرفی آن عالم ربانی ادای دین کرده باشیم.  

رئیس حوزه هنری قزوین افزود: کار جمع آوری اسناد، انجام مصاحبه ها، پژوهش، نویسندگی کتاب ارزشمند «سلوکی در پروا» توسط مسعود آتشگران که از چهره های دانشگاهی و مسلط به تاریخ انقلاب اسلامی انجام پذیرفته است، امیدواریم با بهره گیری از نظرات بیت آن مرحوم این کتاب چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.  

گفتگو با ۸۰ شخصیت 

در ادامه این دیدار مسعود آتشگران نویسنده کتاب گفت: در این کتاب تلاش کرده ایم ضمن معرفی شخصیت «آیت الله باریک بین» نقش ایشان در مبارزات مردم قزوین در پیش از پیروزی انقلاب و فعالیت های صورت گرفته آن مرحوم در سال های بعد از انقلاب اسلامی بررسی شود.  

این نویسنده خاطرنشان کرد: برای تدوین کتاب «سلوکی در پروا» با بیش از ۸۰ نفر گفتگو شده، همچنین اسناد ساواک و عملکرد دوران خدمت آیت‌الله باریک‌بین بررسی شده است.

وی بیان کرد: این کتاب با هدف الگوسازی، معرفی خدمت‌گذاری با تقوی، تأثیرگذاری فرهنگی و عالمی ربانی که هم‌زمان در صحنۀ سیاسی و تحولات اجتماعی حضور فعال داشته، نگارش شده و در طراحی فرم و نوع قلم نگارش اثر که محتوا براساس آن پالایش، گزینش و چینش می‌شوند، ملاحظاتی در نظر گرفته شده که به حساب آوردن دایرۀ گسترده‌ای از خوانندگان از اهم آن است.

وی یادآور شد: در این اثر تلاش شده دو رویکرد گزارش، توضیح و خاطره، واقعه، ذیل ترکیبی از زندگی‌نامه، کارنامه، وقایع‌نگاری و شخصیت‌پردازی قهرمان واقعه در بستر زمینه و زمانه، نشانه‌های عالمی مبارز و پرهیزگار نمایان شود.  

در این نشست مرتضی روزبه استاندار اسبق قزوین ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته معرفی سیره آن مرحوم در ساده زیستی، تقوا، اخلاق، توجه به محرومین را برای نسل جوان و ارائه الگو به جامعه ضروری برشمرد.