قزوین- مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح ارتقاء بهره وری آب در بخش کشاورزی در ایران با همکاری فائو دراستان قزوین اجرا شده است.

احمد مستخدمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی چندین سفر کارشناسی و مدیریتی فائو و بازدید از پایلوت معرفی شده در استان؛ عملیات اجرایی  این طرح از اسفند ماه سال  گذشته رسما شروع شده است.

وی هدف اصلی اجرای این طرح را؛ انجام آزمایشی مراحل مختلف عملیات حسابداری آب، محاسبه و تعیین بهره وری آب با توجه به الگوی کشت در منطقه، بررسی نقاط قوت و شناسایی اقدامات موثر، جلب مشارکت بهره برداران در منطقه و برنامه ریزی برای تعمیم به سایر حوضه ها و استانها برشمرد.  

مستخدمی تصریح کرد : همه این مراحل بر اساس شرح خدمات، روشهای استاندارد و تحت نظارت کارشناسان سازمان فائو و بصورت مشترک و همزمان در ۸ کشور؛ مصر، الجزیره، اردن، لبنان، مراکش، فلسطین، تونس و جمهوری اسلامی ایران  انجام می شود و به اشتراک گذاری نتایج و تجربیات این پروژه در این کشورها  از دیگر اهداف  این طرح است.

وی؛ تقویت جایگاه کشور در برنامه های بین المللی، آشنایی کارشناسان و مدیران ذیربط با اصول علمی و فنی بحث ارتقاء بهره وری آب در بخش کشاورزی با توجه به محدودیت موجود در منابع آب و بهره مندی از ظرفیت های آموزشی و استفاده از تجارب و یافته های سایر کشورهای ذینفع را از دستاوردهای مهم طرح ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی ذکر کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : تاکنون  کارگروه NMDT (بعنوان کارگروه ملی برنامه ریزی، نظارت و هدایت و با عضویت نمایندگان کلیه زیربخشهای ذینفع در پروژه از جمله وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، معاونت های تخصصی، تحقیقات و دفاتر و زیر بخشهای مرتبط در سطح ستاد تشکیل شده است.

مستخدمی؛ تشکیل کارگروه NPT-Q  بعنوان کارگروه استانی پروژه در محل پایلوت و با عضویت نمایندگان زیربخشهای متناظر در سطح استان بعلاوه نمایندگان بخش خصوصی، تشکیل جلسات متعدد و تهیه Work-plan پروژه توسط کارگروه NMDT، تهیه گزارش حسابداری سریع آب بعنوان پیش نیاز گام اول پروژه، تهیه و تدوین آمار و داده های اطلاعاتی مورد نیاز و اعزام کارشناسان و مدیران برای شرکت در دوره ها و جلسات مربوطه به پروژه در کشورهای اسپانیا (۳ نفر)، مصر (۵ +۲ نفر) از دیگر اقدامات انجام شده در این طرح است.