رئیس فدراسیون شطرنج با تاکید بر اینکه دو ورزشکار بدون هماهنگی با این فدراسیون راهی مسابقات اسپانیا شده بودند گفت: به دلیل برگزاری مسابقات در بخش برق آسا، شطرنجبازان ما حریفان را نشناختند

مهرداد پهلوان زاده پس از انتشار گزارشی در گروه ورزشی خبرگزاری مهر با عنوان (سکوت فدراسیون شطرنج برابر تخلف بزرگ / آقای رئیس در دسترس نیست!) ضمن تماس با خبرنگار گروه ورزشی توضیحاتی در این مورد این گزارش ارائه کرد.

پهلوان زاده در مورد اعزام محمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو به مسابقات آزاد اسپانیا به خبرنگار مهر گفت: این دو ورزشکار از شطرنجبازان با ارزش کشورمان هستند که بدون اجازه فدراسیون و با تصمیم شخصی در این مسابقات شرکت کردند و برابر حریفی از رژیم اشغالگر قدس نیز به میدان رفته بودند.

وی ادامه داد: این اتفاق در شرایطی رخ داد که مسابقات در بخش برق آسا برگزار می شد و از آنجایی که این مسابقات فقط سه دقیقه طول می کشد، یک ثانیه بازی هم اهمیت دارد. به همین خاطر ورزشکاران به اسم و مشخصات و ملیت حریف توجهی نمی کنند و فقط به فکر انجام حرکت درست هستند.

رئیس فدراسیون شطرنج در ادامه توضیحاتش پیرامون این اتفاق به خبرنگار مهر گفت: نکته دیگر این است که این رقابت ها جزو مسابقات رسمی فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) نیست. طباطبایی دو روز پس از قهرمانی اش در این بخش از مسئولان برگزاری درخواست کرده بود که نتایج و خبر قهرمانی اش را روی سایت منتشر کنند که بعد از این اتفاق متوجه شده بود با ورزشکار صهیونیست مسابقه داده است.

پهلوان زاده در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این مسابقات رسمی بود و فدراسیون قصد اعزام ورزشکار را داشت باید از شورای برون مرزی وزارت ورزش مجوز می گرفت اما چون رقابت‌ها رسمی نبود خود ورزشکاران ثبت نام کردند و راهی اسپانیا شدند. برای همین به معرفی نامه از فدراسیون هم نیاز نداشتند.

وی در پایان گفتگویش با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادامه مسابقات آیا ممکن است این اتفاق برای ورزشکاران ایران تکرار شود گفت: به هیچ عنوان این اتفاق تکرار نخواهد شد. ما با ورزشکاران در ارتباط هستیم و تاکید کرده ایم که مراقب باشند این اتفاق دیگر تکرار نشود.