بابلسر - معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت جنگل‌های جهانی هیرکانی را در صیانت آن مهم دانست و گفت: بخشی از اطراف جنگل‌های هیرکانی از بین رفته و ویلاسازی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن طالبیان شامگاه پنجشنبه در مراسم جشن ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با بیان اینکه یزد به عنوان اولین شهر ایران ثبت ملی شو گفت: منظر باستان شناسی فارس و جنگل‌های هیرکانی نیز ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در بخش ثبت آثار نامانوس ۱۴ اثر ثبت شدند که دو اثر امسال در فهرست جهانی قرار می‌گیرد گفت: بخشی از اطراف جنگل‌های هیرکانی از بین رفته و ویلاسازی شده است و فقط بخشی از مناطق حفاظتی باقی مانده است و ثبت جهانی به موضوع حفاظت کمک می‌کند.

این مسئول یادآور شد: به عنوان نمونه در اطراف پارک ملی سی سنگان جنگل‌های زیادی از بین رفته است و باید از کسانی که در امر صیانت تلاش می‌کنند تقدیر کرد.

وی با اظهار اینکه موضوع گردشگری پایدار باید مدنظر قرار گیرد گفت: قرار است یک مدیریت با استاندارد جهانی بر عرصه‌های ثبت شده اعمال شود و این نشان از جایگاه ایران در جهان دارد و دیپلماسی فرهنگی ما را قوی‌تر می‌کند.

طالبیان تصریح کرد: برخی از آثاری که در جهان ثبت می‌شوند مانند کوه‌های راکی کانادا یا سواحل مرجانی استرالیا تقریباً دست نخورده هستند.

وی مشارکت جمعی سازمان‌های مردم نهاد و بخش‌های دولتی در حفظ میراث طبیعی ضروری دانست و گفت: در سال ۲۰۰۳ جمهوری آذربایجان پرونده‌ای برای ثبت جهانی هیرکانی تشکیل می‌دهد ولی به دلیل واقع شدن بخشی از جنگل‌های هیرکانی نسبت به آن ایراد گرفته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: در سال ۲۰۰۷ جنگل‌های هیرکانی در فهرست موقت جمهوری اسلامی قرار گرفت ولی آذربایجان تقاضا داشت ارسال کننده پرونده این کشور باشد که ایران آن را رد کرده است.

طالبیان ادامه داد: دو درصد از نوار ۸۵۰ کیلومتری جنگل‌های هیرکانی در آذربایجان قرار دارد و این نشان می‌دهد که پرونده باید از سوی ایران مطرح و پیگیری شود و ۱۵ عرصه در ۱۲ سایت برای ثبت جهانی انتخاب شدند.