کرج - سخنگوی سازمان انتقال خون از توزیع سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فرآورده خونی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر بشیر حاجی بیگی ظهر چهارشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون استان البرز، اظهار کرد: همه ساله حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که از این تعداد دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با گسترش مراکز خون و آنکولوژی، مراکز پیوند و یا مراکز حراجی‌های قلب باز میزان مصرف خون در کشورمان بالا رفته است، گفت: امیدواریم مردم مراجعات مستمر و همیشگی برای اهدا خون داشته باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مختص زمان خاصی نیست، گفت: این نیاز به صورت همیشگی در کشور وجود دارد.

حاجی بیگی با اشاره به توزیع سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و فرآورده خونی در کشور، گفت: این میزان در مراکز بیمارستانی و درمانی کشور توزیع می‌شود.

۹۰ درصد گروه خونی مردم مثبت است

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه در فصل سرما میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کم می‌شود، گفت: انتظار داریم شاهد اهدای مستمر خون از سوی شهروندان باشیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه کرد: در کشورمان ۹۰ درصد مردم گروه خونی مثبت و ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند.

حاجی بیگی افزود: از ۹۰ درصد افرادی که دارای گروه خونی مثبت هستند حدود ۳۴ درصد دارای گروه خونی O مثبت، ۲۷ درصد A مثبت، ۲۲ تا ۲۳ درصد B مثبت و دارندگان گروه خونی AB مثبت بالغ بر ۷ درصد هستند.

وی تاکید کرد: از ۱۰ درصد دارندگان گروه خونی منفی، ۳ تا ۴ درصد دارای گروه خونی O منفی، ۳ درصد A منفی، دارندگان گروه خونی B منفی و AB منفی نیز به ترتیب دو و کمتر از یک درصد هستند.

ایران از کشورهای خوب منطقه در خصوص بانک خون بند ناف است سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه در بعضی از جراحی‌های بزرگ قلب باز حدود ۶ تا ۷ واحد خون نیاز است، افزود: در برخی جراحی‌های بزرگ در کشور مانند پیوند اعضا نزدیک به ۶۰ واحد خون و فرآورده اعم از پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده مصرف می‌شود.

حاجی بیگی در بخش دیگری در خصوص وضعیت کشور در بحث بانک خون بند ناف با بیان اینکه سازمان انتقال خون یکی از متولیان این مهم است، افزود: در ستاد مرکزی انتقال خون ذخیره بانک خون وجود دارد. ایران یکی از کشورهای خوب منطقه در خصوص بانک خون بند ناف است.

وی با اشاره به اینکه سه درصد خون کشور در استان البرز اهدا می‌شود، اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم که اهدای خون را فراموش نکنند و یک تا دو روز را در تقویم سالانه خود به اهدای خون اختصاص دهند.