رئیس فدراسیون شطرنج در واکنش به حضور بدون حجاب میترا حجازی پور در مسابقات جهانی گفت: وی به صورت مستقل و با اقدام شخصی در رقابت ها حضور داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در مورد حضور بدون حجاب میترا حجازی پور در رقابت های قهرمانی جهان که در مسکو جریان داشت، توضیح داد.

وی افزود: میترا حجازی پور جز شطرنج بازان ایران است که از یک سال و نیم پیش خارج از ایران زندگی می کندو ظاهرا قصد بازگشت به کشور را هم ندارد. برای شرکت در رقابت های قهرمانی جهان هم حجازی پور به صورت مستقل اقدام کرده و خود مراحل ثبت نامش را انجام داده بود.

پهلوان زاده تصریح کرد: البته آتوسا پورکاشیان هم تقریباً شرایطی مشابه میترا حجازی پور دارد چرا که او هم خارج از ایران زندگی می کند  و از آنجا در رقابت ها حاضر می شود اما این شطرنج باز خیلی از موارد را رعایت می کند.

رئیس فدراسیون شطرنج تأکید کرد: در کل ایران دو نماینده رسمی در مسابقات جهانی داشت که سارا خادم الشریعه و آتوسا پورکاشیان بودند، میترا حجازی پور به نمایندگی از ایران در این رقابت ها حضور نداشت. البته این را هم بگویم دو نماینده ایران هم از طرف فدراسیون اعزام نشدند. آنها با هزینه شخصی و به نام ایران در مسابقات بودند. اسناد و مدارک این موضوع موجود است.

وی در پاسخ به این پرسش که «با این اوصاف میترا حجازی پور هم تغییر تابعیت داده است؟» گفت: او تغییر تابعیت نداده؛ اصلا کسی را نداریم که در ۱۵۰  سال گذشته تغییر تابعیت داده باشد و اینگونه تابعیت خود را لغو کرده باشد. افراد اقدامی هم بخواهند انجام دهند برای گرفتن تابعیت مضاعف است. میترا حجازی پور هم احتمالا در حال گرفتن تابعیت مضاعف است. حجازی پور در فرانسه زندگی می کند.