قزوین- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تردد و جابجایی دام بدون پلاک در استان قزوین ممنوع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شاپور زاده اظهار کرد: بر اساس مصوبه این قانون به منظور رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی، گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه‌ای برای تردد دام شامل گاو، گاومیش، گوسفند، بز و اسب از ۱۵ دیماه منحصراً برای دام‌های دارای پلاک انجام می‌شود.

وی گفت: دامدارانی که قصد حمل دام را در سطح استان قزوین دارند، قبل از حمل با مراجعه به نمایندگی تشکل‌های صنفی شامل اتحادیه دامداران، اتحادیه دامپروری و یا نمایندگی‌های دامپزشکی سطح استان می‌توانند نسبت به دریافت پلاک ۱۶ رقمی اقدام کنند.

به گفته وی، هر رأس دام در این طرح یک شناسه و یا کد ملی ۱۶ رقمی اختصاصی دریافت خواهد کرد.

شاپور زاده تعداد دام سبک استان را بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار رأس و دام‌های سنگین را هم بالغ بر ۳۶۰ هزار رأس برآورد کرد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین مزیت اجرای این طرح‌ها را جلوگیری از قاچاق و سرقت و حتی چرای غیر مجوز دام در مراتع و و اراضی کشاورزی دانست و اظهار داشت: پلاک ۱۶ رقمی دام‌ها در سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی به ثبت می‌رسد و در آن نژاد دام، نام دامدار و مکان نگهداری دام نیز درج می‌شود.

این مسئول گفت: با اجرایی شدن کامل این طرح، آمار دام موجود در استان نیز برای تصمیم گیری آینده دست اندرکاران این بخش تسهیل خواهد شد.