نشست نقد و بررسی کتاب انسان‌شناسی شناختی نوشتۀ لیلا اردبیلی ۱۰ بهمن ماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز شناخت با همکاری خانۀ دوستان آشنا نشست نقد و بررسی کتاب انسان‌شناسی شناختی (نوشتۀ لیلا اردبیلی) را برگزار می‌کند.

این نشست با حضور نعمت‌الله فاضلی، جبار رحمانی و لیلا اردبیلی (نویسندۀ کتاب انسان‌شناسی شناختی) پنج شنبه ۱۰ بهمن از ساعت ۱۶:۳۰ برپا می‌شود.

نشست یادشده در خیابان میرداماد، خیابان مصدّق جنوبی، کوچۀ تابان، پلاک ۱۱، خانۀ دوستان آشنا برگزار می‌شود.

شرکت در این جلسه رایگان و نیازمند ثبت نام است. علاقه مندان برای ثبت نام اینجا کلیک کنند!

کتاب انسان‌شناسی شناختی سعی دارد تا تاریخچه، ریشه‌ها و چگونگی شکل‌گیری برخی از نظریه‌های مطرح در انسان‌شناسی شناختی و روش‌شناسی این علم را معرفی کند.

کتاب حاضر در هفت فصل نگارش شد. فصل اول، به بررسی تاریخچۀ پیدایش و تکوین انسان‌شناسی شناختی و ریشه‌ها و اهداف این علم می‌پردازد. درواقع، در این فصل سعی شده است تا نقشه راهی از سیر تکوین این علم به خواننده ارائه شود و به او در فهم بهتر باقی فصل‌ها کمک کند. فصل دوم، به یکی از پرسش‌های مطرح در زبان‌شناسی و انسان‌شناسی می‌پردازد که همانا رابطه بین زبان، اندیشه، شناخت و فرهنگ است.

هدف این فصل آن است که با توجه به پیش‌فرض‌های انسان‌شناسی شناختی، رابطه زبان و اندیشه که سال‌ها مورد توجه انسان‌شناسان زبان‌شناس بوده است بررسی و بازنگری شود. در فصل سوم، مدل‌های فرهنگی معرفی شده است که با نظریه طرح واره‌های فرهنگی مطرح در زبان‌شناسی شناختی و فرهنگی ارتباط نزدیکی دارد؛ این فصل به دو نقطه عطف در انسان‌شناسی شناختی اشاره می‌کند که موجبات جهشی بزرگ در مطالعات این علم را فراهم آورده است. در فصل چهارم مطالعات مربوط به احساس و انگیزه به‌عنوان دو موضوع مهم در مطالعات انسان‌شناسی شناختی که از دیرباز مسکوت باقی‌مانده بودند بررسی شده است.

فصل پنجم نیز روش‌شناسی در انسان‌شناسی شناختی را به‌عنوان یکی از نقاط قوت این علم و تمایزات آن را با روش‌شناسی سایر علوم معرفی می‌کند. در فصل ششم کتاب، ملاحظات نظری و پیشینه‌ای از تحقیقات انجام شده درباره دو احساس شرم و گناه، ارائه شده است که در عین حال بستری را معرفی می‌کند که پژوهش انجام شده در فصل هفتم بر پایه آن استوار است. این پژوهش که به بررسی مفهوم‌سازی احساس شرم و گناه در میان زنان شهری و روستایی می‌پردازد با این هدف در فصل پایانی آمده است که خوانندگان عزیز را با نمونه‌ای از تحقیقات و روش‌های به‌کار رفته در پژوهش‌های انسان‌شناسی شناختی آشنا کند و این امکان را فراهم آورد، تا در صورت تمایل، پژوهشگران مطالعات و تحقیقات خود را در چارچوب این علم ادامه دهند.