حفظ ارکستر سمفونیک به عنوان یک سرمایه ملی از جمله وظایف هر موسیقیدان ایرانی است.

مصطفی کمال پورتراب با بیان این مطلب به خبرنگار مهر گفت : حضور من در شورای ارکستر سمفونیک در شرایط حاضر برای حفظ موقعیت و استمرار حیات این ارکستر است وقطعا همه ما در قبال این ارکستر باید احساس مسئولیت داشته باشیم و به آن به عنوان یک سرمایه ملی بنگریم.

وی در ادامه افزود: اوایل دهه شصت این ارکستر تا مرز انحلال رفت و چیزی نمانده بود که از بین برود اما چند نفری از موسیقیدانان از جمله مرحوم ناصری و من جلوی آن اتفاق ناگوار را گرفتیم و با کمی عقب نشینی تصمیم گرفتیم آن را حفظ کنیم .

این مدرس پیشکسوت با اشاره به کار حرفه ای چکناوریان در نپذیرفتن عضویت در شورای ارکستر گفت : من هم قبول دارم و گفته های چکناوریان را به عنوان یک رهبر بین المللی و مجرب تایید می کنم و اساسا در همه جای دنیا اداره ارکستر یا توسط رهبر و یا معاون هنری رهبر اداره می شود.

عضو فرهنگستان زبان در ادامه و در توضیح این مطلب گفت : معمولا رهبران برجسته ارکستر که قابلیت بالا و شهرت جهانی دارند به تنهایی ارکستر را اداره و هدایت می کنند ولی رهبران جوان تر و با تجربه کمتر، به کمک یک مدیر هنری (معاون رهبرارکستر)ولی با اختیارات تام مسئولیت رهبری را برعهده می گیرند .

رییس هیئت مدیره کانون مدرسان در پایان گفت : من در اولین جلسه این شورا با استناد به نحوه اداره ارکستر دردیگر کشورها گفتم که وظایف این شورا در حال حاضر باید کمک به ثبات و تقویت بنیه هنری ارکستر از طریق حمایت از رهبر ارکستر باشد و با این نیت در این شورا شرکت می کنم و قطعا در قبال مسایل علمی و آکادمیک موسیقی ذره ای کوتاه نخواهم آمد.