گرگان- مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان گفت: ۸۱۵ کانون فرهنگی و هنری مساجد گلستان در فهما ثبت نام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی بیکی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری نخستین رویداد ملی کانون های فرهنگی هنری مساجد (فهما) اظهارکرد: در سطح کشور بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در جنب مساجد فعالیت می کنند که حیطه فعالیت آن ها متفاوت بوده و بومی، محلی، شهرستانی، استانی و ملی هستند.

بیکی تأکید کرد که کانون های فرهنگی هنری مردمی بوده و باید توسط مردم اداره شوند و دولت هم وظیفه سیاستگذاری، نظارت، حمایت و پشتیبانی را بر عهده دارد.

وی افزود: این شبکه گسترده نیازمند یک کادر مدیریتی بسیار گسترده ای بود که بتواند فعالیت کانون ها را رصد و براساس آن ها برنامه ریزی صورت گیرد.

بیکی گفت: از دیگر اهداف تشکیل این شبکه، بالارفتن سرعت و دقت و کاهش بار هزینه ای بود.

وی توضیح داد: بنابراین رویداد ملی فهما سیستمی به نام «سامانه بچه های مساجد» را در گسترده ملی راه اندازی کرده تا تمامی کانون ها فعالیت های خود را در آن ثبت و منعکس کنند.

بیکی با بیان این که این سامانه سهل الوصول بوده و بر روی تلفن همراه هم قابل نصب است، ادامه داد: این سامانه براساس فهما شکل گرفته و در آن طبق اسناد بالادستی مراتبی پیش بینی شده که باید تا سال ۱۴۱۴ به آن برسیم.

وی گفت که فعالیت این سامانه از سال گذشته شروع شده و مراحلی شامل ثبت کانون و اعضای آن، فعالیت های اوقات فراغت کانون ها و ثبت فعالیت ها کانون ها باید طی شود.

بیکی صرفه جویی در وقت و هزینه، مدیریت یکپارچه، سیستم گزارش گیری آسان و نظارت دقیق جهت جلوگیری از گزارش سازی را از مزایای این رویداد برشمرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در ادامه گفت: از مجموع ۸۵۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد گلستان تاکنون ۸۱۵ کانون در این سامانه ثبت نام کرده اند.

وی افزود: گلستان در ثبت کانون های فرهنگی هنری در رویداد ملی فهما جزو ۱۲ استان برتر کشور و در رتبه دهم قرار دارد.

بیکی با بیان این که طبق ارزیابی ها پایتخت فهما روز ۲۶ بهمن مشخص می شود، تأکید کرد که تا پایان برنامه ششم باید تمامی مساجد استان دارای کانون فرهنگی هنری شوند.

وی در خصوص رتبه بندی هم گفت که اغلب کانون های استان در سطح بومی محلی فعال بوده و ۷۰ کانون فرهنگی هنری در سطح استانی و شهرستانی و ۱۰ کانون هم در سطح ملی فعالیت می کنند.

طبق گفته بیکی بیش از ۱۰۰ کتابخانه مخزن دار در جوار مساجد گلستان وجود دارد.