بوشهر- رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: رسالت هنر مقاومت تبیین ابعاد تجاوزگری استعمار و استکبار جهانی است که در نمایشگاه «ملکه کشتی ربا» شاهد آن هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، امید پارسایی فر چهارشنبه‌شب در حاشیه نمایشگاه هنرهای تجسمی «ملکه کشتی ربا» اظهار داشت: این نمایشگاه شامل ۳۶ اثر کارتون و کاریکاتور از ۱۴ هنرمند متعهد و متخصص است که به موضوع توقیف نفت‌کش ایرانی «گریس ۱» از سوی نیروی دریایی بریتانیا پرداخته است.

وی ادامه داد: نمایشگاه «ملکه کشتی ربا» با همکاری و مشارکت واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور برگزارشده و امروز با حضور رئیس بنیاد ایران‌شناسی، مسئول ستاد نماز جمعه بوشهر و جمعی از اهالی هنر و فرهنگ افتتاح شد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: وظیفه و رسالت هنر مقاومت تبیین ابعاد تجاوزگری استعمار و استکبار جهانی است که در نمایشگاه «ملکه کشتی ربا» شاهد آن هستیم و دیار ما با محتوای نمایشگاه بسیار متناسب است.

پارسایی فر ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر خاطرنشان کرد: استان بوشهر چهار بار مورد هجوم بریتانیا واقع‌شده و در هر چهار بار هم مردم سلحشور و مقاومت خیز در برابر این هجوم‌ها مقاومت‌های جدی و تاریخی از خود نشان دادند و شهدای بزرگی چون شهید احمدخان تنگستانی، شهید رئیسعلی دلواری و بزرگانی مثل خالو حسین دشتی و … را به صفحات تاریخ این مملکت عرضه کردند.

وی با اشاره به هدف برپایی نمایشگاه «ملکه کشتی‌ربا» تصریح کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر، استان مقاومت خیزی در برابر بیگانگان به‌ویژه استعمار بیگانگان بریتانیا بوده؛ این نمایشگاه در نگارخانه سوره حوزه هنری استان بوشهر برگزارشده است.

پارسایی فر در ادامه به دلایل برپایی نمایشگاه «ملکه کشتی‌ربا» اشاره کرد و گفت: ازآنجاکه نمایشگاه به بهانه دزدی نفت‌کش ایرانی صورت گرفته ۱۴ نفر از هنرمندان ملی ما آثار خوب و ارزشمندی را در عرصه کارتون و کاریکاتور تولید کردند.

وی تصریح کرد: استان بوشهر دومین استان در کشور است که بعد از استان تهران و ستاد مرکزی حوزه هنری این توفیق را دارد که این نمایشگاه ارزشمند را با توجه به ظرفیت‌های استانی برگزار کند.

پارسایی فر به اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: سید مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، محمدعلی رجبی، شهرام شیرزادی، مازیار بیژنی، علیرضا ذاکری، مهناز یزدانی، جابر اسدی، محمود نظری، عباس گودرزی، طاهر شعبانی، اکبر تراب‌پور، علیرضا باقری و دکتر حبیب‌الله صادقی از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در نمایشگاه در معرض دید عموم قرارگرفته است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های درون استانی شاهد این مسیر باشیم و در سال‌های آتی هنرمندان حوزه هنری استان بوشهر نمایشگاهی را با موضوع مقاومت در برابر استعمار بریتانیا برگزار خواهند کرد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی بوشهر نیز گفت: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها که با رویکرد طنز به سبک کارتون و کاریکاتور عرضه می‌شود می‌تواند تأثیربخشی مضاعف در تمام رده‌های سنی داشته باشد.

عبدالکریم مشایخی افزود: حوزه هنری استان بوشهر با توجه به پیشینه تاریخی مبارزاتی مردم جنوب ایران، می‌تواند نمایشگاه‌هایی را در سطح ملی برپا کرده و مردم کشور را با مبارزات ضد استعماری مردم استان بوشهر آشنا کند.

حجت‌الاسلام نعمت اله رکنی، مسئول ستاد نماز جمعه نیز در بازدید از نمایشگاه افزود: زبان هنر یک‌زبان بین‌المللی است و چه زیباست که بتوانیم با زبان هنری که جذابیت بیشتری دارد و طبعات بیشتری از جامعه را پوشش داده است مسائل جامعه خود را بیان کنیم.

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی ربا» تا ۲۲ بهمن‌ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در نگارخانه سوره حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان هنر و فرهنگ خواهد بود.