حجت الاسلام مهدوی راد در نشست «خوانش تمدنی قرآن» گفت: خوانش تمدنی قرآن در واقع استنطاق تمدنی از قرآن است که باید آن را با عنایت به سنت به انجام رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «خوانش تمدنی قرآن» از سلسله نشست‌های «قرآن و تمدن» پنچ شنبه در دانشگاه باقرالعلوم (ع) با ارائه حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد برگزار شد.

مهدوی‌راد جهت‌گیری کلان قرآن در نگاه به زندگی، دنیا، و جامعه را در خوانش تمدنی بسیار مهم و کارساز تعریف کرد.

وی در این باره، تأکید کرد: خوانش تمدنی قرآن در واقع استنطاق تمدنی از قرآن است که باید آن را با عنایت به سنت به انجام رساند (استنطقوه بسنتی).

مهدوی‌راد، در استنطاق تمدنی از قرآن، به دو عنصر تمدنیِ «علم» و «قدرت» تأکید کرد و آن را به مثابه دو نمونۀ مهم در فهم تمدنی از قرآن معرفی کرد.

وی با تأکید بر ارزش مطلق آگاهی و علم و ابعاد انسانی علم در قرآن، جایگاه آن را در فهم تمدنی قرآن بسیار مهم ارزیابی کرد.

مهدوی راد علاوه بر این، توجه به جریان‌های تفسیری را در فهم تمدنی از قرآن بسیار حائز اهمیت دانست و در این باره جریان‌های تفسیری صوفیان را درخوانش تمدنی قرآن مهم دانست و گفت مفسرهای صوفی نوعاً انقلابی‌اند.

مهدوی‌راد در پاسخ به سوال روش خوانش تمدنی قرآن، به روش ترکیبی تفسیر اشاره کرد و در این باره روش‌های کلامی و روش‌های فقهی در تفاسیر موجود را حاوی نکته‌های تمدنی دانست.

در انتها، مهدوی‌راد به شمول انسانی و سطح خطاب انسانی در آیات قرآنی (و همین‌طور ادعیه مأثور) اشاره کرده و آن را در فهم تمدنی از قرآن تعیین‌کننده تلقی کرد.