یک نمایند سابق پارلمان مصر، مهمترین موانع در برابر ازسرگیری روابط ایران و مصر را دولت آمریکا و فشارهایی که این کشور بر قاهره وارد می کند، اعلام و نزدیک شدن قاهره به تهران را در جهت منافع مصر قلمداد کرد.

"مجدی حسین" از فعالان سیاسی واسلامگرایان مصر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه بین الملل مهر ضمن اعلام این مطلب افزود: ایالات متحده آمریکا با مخالفت کامل وقاطعش با نزدیکی بین این دو کشور بزرگ منطقه،  فشار گسترده ای را بر دولت مصر به منظور جلوگیری از برقراری روابط وارد می کند.

این سیاستمدار مصری خاطر نشان کرد : روابط بین قاهره وتهران باید از زمان دیدار سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران با حسنی مبارک از سر گرفته می شد وبه وضعیت طبیعی خود باز می گشت، اما این فشارها( از سوی آمریکا) مانع از انجام این مهم گردید.

وی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر علت واکنش سرد مسئولان مصری نسبت به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک تاکید کرد: بازهم می توانم واشنگتن را علت اصلی آن عنوان کنم، زیرا بر کسی پوشیده  نیست که جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت های برتر منطقه محسوب می شود ومصر نیز چنین شرایطی را در میان اعراب ومنطقه دارد؛ حال نزدیکی این دو قطب  منطقه به یکدیگر به طور حتم به نفع آمریکا نخواهد بود.

مجدی حسین افزود : مسئولان کاخ سفید هم همانند بقیه سردمداران استعمار از اصل تفرقه بینداز وحکومت کن، پیروی می کنند و هر چه بر دامنه اختلافات بین کشورهای منطقه افزوده شود؛ آمریکا خود را در جایگاه بهتری می یابد.

وی خاطر نشان کرد : علاوه بر آن باید بگویم که آمریکا اکنون برنامه هایی را برای محاصره ایران در دستور کار خود دارد وبا اعمال تحریم سعی در بایکوت جهانی این کشور دارد، اما مسئله نزدیکی مصر وایران به طور حتم این نقشه ها را نقش بر آب خواهد کرد و به طور حتم تلاش های بیشتری را برای جلوگیری از این نزدیکی به کار خواهد بست.

نماینده سابق پارلمان مصر گفت :  امیدوارم سیاستمداران مصری، خود را از زیر فشارهای آمریکایی خارج کرده وبا  تصمیم مستقل در راستای منافع ملی مصر زمینه این نزدیکی( در روابط با ایران) را فراهم کنند.

این سیاستمدار اسلامگرای مصری در ادامه با اشاره به گام های برداشته شده در این چارچوب تاکید کرد:  دو دیدار سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران یکی در زمان ریاست جمهوری و دیگری به عنوان رئیس جمهور سابق که دومین دیدار اخیرا در قاهره برگزار شد؛ یکی از مهمترین گام های برداشته شده در جهت بهبود روابط بین دو کشور محسوب می شود؛ همچنین ایران نام خالد اسلامبولی را از یکی از خیابان های تهران برچید؛ از این رو هیچ دلیل قانع کننده ای برای عدم برقراری روابط کامل وجود ندارد وباید فورا این روابط باید برقرار شود.

لازم به ذکر است "محمود احمدی نژاد" درسفردوره ای اخیر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس ( امارات و عمان) در سخنانی آمادگی تهران را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک کامل با مصر اعلام کرد.

رئیس جمهوری ایران همچنین تصریح کرد: درهمان روزی که طرف مصری آمادگی خود را برای ازسرگیری روابط با تهران اعلام کند، سفارت ایران درقاهره بازگشایی می شود.

وی با اشاره به این موضوع که دو ملت ایران ومصر با یکدیگر دوست هستند، گفت: اعلام آمادگی تهران برای بازگشایی سفارت در قاهره بیانگرعمق نیات حسنه ایران است.

وزیر امور خارجه مصر درواکنش به این اظهارات  احمدی نژاد تاکید کرد: موضع رئیس جمهوری ایران جدید و مثبت است .

ابوالغیط همچنین اعلام آمادگی کرد که با منوچهر متکی وزیرامورخارجه ایران در این باره مذاکره کند.