همدان-رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه روزهای ۲۵ تا ۲۸ اسفندماه میانگین آمار مبتلایان به کرونا در استان همدان را از ۲۰ عبور داد، گفت: تراکم جمعیتی به افزایش آمار دامن زد.

به گزارش خبرنگار مهر، رشید حیدری مقدم بعدازظهر دوشنبه در صحن شورای شهر همدان با بیان اینکه بیماری کرونا اپیدمی جدی در سطح دنیا ایجاد کرده است، گفت: کادر بهداشتی درمانی بسیار هوشمند و با تمام توان کار می‌کنند و از زندگی خود و خانواده مایه گذاشته‌اند تا مردم در آرامش باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه لباس قرنطینه پرستاران جهنم به معنای واقعی است چرا که در ۸ ساعت شیفت کاری آن را به تن دارند، گفت: مردم باید متوجه باشند افرادی که از زندگی خود مایه می‌گذارند را قدر بدانیم چرا که سربازان ما در خط مقدم جبهه سلامت هستند.

حیدری مقدم با بیان اینکه سیستم درمانی کشور موفق عمل کرده و طبق پروتکل موجود باید ۳ درصد آمار مبتلایان کشور با توجه به جمعیت استان همدان به همدان اختصاص داشته باشد که این آمار ۶۶۹ نفر بیمار مبتلای مثبت کرونا برای استان همدان را در بر می‌گیرد، گفت: در حال حاضر ۲۴۳ نفر در استان همدان کرونا مثبت هستند و این در حالی است که همدان با استان‌هایی که درگیری بیشتری با این بیماری دارند همسایه است.

میزان ابتلای افراد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور در حال حاضر ۳۷ نفر و این عدد در استان همدان ۱۴ است وی با بیان اینکه میزان ابتلای افراد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور در حال حاضر ۳۷ نفر و این عدد در استان همدان ۱۴ است، گفت: توئیت وزیر ارتباطات تنها به بحران موجود دامن زد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه این توئیت التهاب ایجاد کرد، گفت: پروتکل‌های وجود دارد که بر مبنای آن اقدام می‌شود.

حیدری مقدم با بیان اینکه تاکنون ۸۸۴ بیمار در استان همدان با علائم حاد تنفسی که می‌توانست آنفولانزا، سرماخوردگی‌، آسم و یا هر مساله دیگری باشد به بیمارستان‌های استان همدان مراجعه کرده‌اند که در آزمایش‌ها جواب ۶۲۵ نفر منفی و ۲۴۳ نفر مثبت اعلام شده است، گفت: مابقی افرادی که در این آمار گنجاند ه نمی‌شوند هنوز جواب آزمایش آنها مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه استان همدان در ۱۶ روز توانست آمار مبتلایان به کرونا را بین ۱۲ تا ۱۵ بیمار نگاه دارد اما روزهای ۲۵ تا ۲۸ اسفند ماه میانگین آمار استان همدان را از ۲۰ عبور داد، گفت: در حالت عادی بین ۱۸ تا ۲۲ درصد بیماران بیمارستان‌های استان همدان افراد غیر بومی استان همدان هستند که این آمار در حال حاضر به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه مشکل خود مردم هستند چراکه در روزهای پایانی سال گذشته شاهد تراکم جمعیتی بسیار زیاد در برخی شهرستان‌های استان همدان بودیم که امیدواریم دچار بحران نشویم که اگر این اتفاق رخ دهد در کوتاه‌ترین زمان ظرفیت تمام بیمارستان‌های استان همدان تکمیل خواهد شد، گفت: در پیاده راه بوعلی روزانه ۲۰ هزار نفر تردد داشتند که اگر یک نفر از این تعداد به بیماری کرونا مبتلا بوده باشد ۶۰ نفر درگیر خواهند شد.

وی با بیان اینکه اسدآباد با شاخص ۲۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر بدترین حالت استان همدان را دارد و بعد از آن فامنین با ۹ مورد با لحاظ جمعیت به شاخص ۲۳ و نیم می‌رسد و در رتبه بعد نهاوند قرار دارد، گفت: در همدان ۷۲ مورد مثبت کروناویروس ثبت شده که شاخص بروز تجمعی همدان ۱۲ است و این یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جواب آزمایش ۱۲ نفر مثبت است.

حیدری مقدم در ادامه بااشاره به توئیت وزیر ارتباطات و بیان اینکه در بحران‌ها یا باید بتوانیم مشکلی از مملکت حل کنیم یا حرف نزنیم کما اینکه این توئیت سبب برخورد جدی تر با برخی مسائل در استان همدان شد، گفت: تمام استان پای کار است و کسی کم کاری نمی‌کند.

۴۳۴ هزار نفر در همدان غربالگری شده‌اند

وی از فعال بودن سامانه خود اظهاری در همدان خبر داد و بیان اینکه یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر در سامانه خود اظهاری شرکت کرده و ۴۳۴ هزار نفر غربالگری شده‌اند، گفت: در استان همدان مراکزی ۱۶ ساعته در خدمت مردم بوده و خط مقدم سلامت برای ما خانه بهداشت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان به مصرف الکل نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ۲۰ نفر به واسطه مصرف الکل در استان همدان مسموم شدند که برخی دیالیز شده و تحت مراقبت هستند و ۴ نفر نیز فوت کرده‌اند، گفت: الکل در درمان کرونا جایی ندارد.

وی با بیان اینکه فوت ۲۵۶ نفر در کشور آن هم ناشی از مصرف الکل جای تأسف دارد گفت: در استان خوزستان تلفات مصرف الکل از کرونا بیشتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان همدان ۲ هفته بحرانی را پیش رو دارد که اگر از این ۲ هفته به سلامت عبور کنیم که هیچ وگرنه مشکل خواهیم داشت، گفت: همدان ۶۰۲ هزار نفر جمعیت دارد که باید تلاش کنیم شاخص بروز تجمعی همدان را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه باید تلاش کنیم زنجیره انتقال کرونا قطع شود، گفت: در حال حاضر شاخص در همدان ۱.۸ است که اگر از عدد یک دور شویم وضعیت بدتر و به یک نزدیک شویم موفق تر خواهیم بود.

حیدری مقدم با بیان اینکه پرسنل ما شبانه‌روز کار می‌کنند و تقاضا داریم مردم در خانه بمانند، گفت: مبتلا شدن به کرونا جرم نیست و بیماری ویروسی از هر جایی که ممکن باشد آغاز می‌شود.