سه دهه پیش در هالیوود داستان نبرد میان‌کهکشانی خیر و شر در دنیا توفان به راه انداخت و صنعت سینما را برای همیشه عوض کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، 30 سال پس از روز 25 مه سال 1977 (چهار خرداد 1356) که لوک اسکای‌واکر، دارث ویدر و هان سولو با فیلم "جنگ های ستاره ای" به دنیای سینما معرفی شدند، تاثیر فراوان داستان افسانه علمی جرج لوکاس همچنان حس می شود.

این درست که "آرواره ها"ی استیون اسپیلبرگ دو سال قبل از آن تجسم یک فیلم پرفروش در عصر مدرن شده بود، اما این "جنگ های ستاره ای" بود که برای اولین بار در تاریخ سینما یک پدیده فرهنگی شد. لو هریس از وب سایت movies.com می گوید: "فیلم اسپیلبرگ یک فیلم ترسناک بود، اما "جنگ های ستاره ای" به یک جنون بدل شد." اولین بار بود که فیلمی چنین تاثیری بر جای می گذاشت.

به گفته هریس "این فیلم یک تنه یک صنعت تجاری به راه انداخت، چهره داستان های افسانه علمی را عوض کرد، تعریفی جدید از جلوه های ویژه ارائه و نگاه ما را به دنباله ها تغییر داد. "جنگ های ستاره ای" از خیلی جهات کاملا منحصر به فرد بود."

در حالی که تنها چند روز دیگر به 30 سالگی "جنگ های ستاره ای" باقی مانده، این فیلم همچنان یکی از پرفروشترین فیلم های تاریخ سینماست. فیلم جز پنج دنباله سینمایی، انبوهی از مجموعه های تلویزیونی، کتاب ها، قصه های مصور، بازی های رایانه‌ای، اسباب بازی ها و دیگر کالاها را هم به همراه داشت. مجله فوربس سال 2005 تخمین زد این مجموعه در 30 سال اخیر بیش از 20 میلیارد دلار درآمد در پی داشته باشد.

جالب اینکه لوکاس زمان تولید این فیلم برای تامین سرمایه دائم با فاکس قرن بیستم کلنجار می رفت. فاکس تنها چهار ماه پیش از آغاز تولید "جنگ های ستاره ای" بودجه فیلم را از 5/7 میلیون دلار به 9/6 میلیون دلار کاهش داد و اگر دخالت های آلن لد جونیر، رئیس افسانه ای بخش تولید استودیو نبود، بودجه در نظر گرفته شده از این هم کمتر می شد.

لد در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه گفت: "دلیل اینکه به جرج لوکاس اعتماد داشتم، خود او بود." با وجود اطمینان لد، تا پیش از اکران فیلم خیلی ها نسبت به سرنوشت آن تردید داشتند. پیش نمایش نسخه راف کات "جنگ های ستاره ای" برای مدبران اجرایی استودیو و تعدادی از فیلمسازان دیگر از جمله اسپیلبرگ و برایان دی پالما با واکنش سرد آنها همراه بود. گفتگوهای چند سال اخیر نشان می دهد در میان افرادی که آن نسخه را دیدند، اسپیلبرگ از معدود کسانی بود که متوجه شد لوکاس کاری کارستان کرده است. او به دوست خود گفت: "جرج، عالی است. فیلم تو 100 میلیون دلار می فروشد."

لد که اخیرا در مراسم نمایش "جنگ های ستاره ای" در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در لس آنجلس شرکت کرده بود، به خبرگزاری فرانسه گفت اولین بار در سان فرانسیسکو بود که متوجه شد استودیو تخم طلا پیدا کرده است. او گفت: "ساعت 9:30 صبح شنبه بود و در سالن تماشاگران مختلف حضور داشتند. با شروع فیلم و آغاز سکانس خارق العاده تعقیب یک سفینه فضایی توسط  نیروهای "نابودگر" امپراتوری، تماشاگران که به هیجان آمده بودند شروع کردند به فریاد کشیدن."

"جنگ های ستاره ای" ابتدا تنها در 32 سینما در آمریکا به نمایش درآمد، اما به سرعت به فیلمی پرفروش بدل شد و این ترتیب دست لوکاس برای ساخت دنباله های "امپراتوری ضربه می زند" 1980 و "بازگشت جدای" 1983 باز شد. دنباله های "جنگ های ستاره ای" به این خاطر که بخش هایی از یک پازل بزرگتر بودند، در ساختار دنباله ها انقلابی به پا کردند.

هریس به خبرگزاری فرانسه گفت: "پیش از این هم با دنباله های سینمایی رو به رو بودیم. اما فیلم هایی مانند جیمز باند همیشه قالب یک فیلم مستقل را داشتند. اما آنچه لوکاس با "امپراتوری ضربه می زند" انجام داد معلق گذاشتن داستان در هوا بود. پیش از آن کسی جرات این کار را نداشت. اما همین مسئله باعث شد آدم های بیشتری به تماشای فیلم بروند."

هریس اعتقاد دارد جذابیت "جنگ های ستاره ای" ناشی از خط داستانی ساده و شخصیت های قوی آن بود. او گفت: "این یک قصه پریان بدون تاریخ است." یکی دیگر از جنبه های انقلابی "جنگ های ستاره ای" جلوه های ویژه آن بود، چیزی که به راحتی در کنار شخصیت ها قرار می گرفت. هریس افزود: "دستاوردی بزرگ بود. لوکاس درون این ماجرای فضایی خارق العاده دنیایی را خلق کرد که درون تماشاگر فرومی رفت."

او اعتقاد دارد سه فیلم جدید مجموعه "جنگ های ستاره ای" هر چند به لحاظ فروش کاملا موفق بودند، اما به خاطر چیرگی جلوه های ویژه بر شخصیت ها، کمتر از سه فیلم مجموعه به یاد ماندنی هستند. او گفت: "اگر به سه فیلم آخر نگاه کنید، کسی را نمی بینید که با هان سولو قابل مقایسه باشد. ضمن اینکه به لحاظ احساسی مانند فیلم های اول درگبر داستان نمی شوید. منتقدان به این مسئله اعتراض داشتند که فیلم های جدید مجموعه "جنگ های ستاره ای" بیشتر به بازی های رایانه ای بزرگ شباهت دارد والبته تا حدی هم درست می گفتند."

در این میان لوکاس همواره این نظر را رد کرده که "جنگ های ستاره ای" به سینما لطمه وارد کرد و باعث شد استودیوها فیلم های پرفروش را به فیلم ها جدی و هنری ترجیح بدهند. او گفت: "این فیلم ها نه صنعت را کشت و نه حالتی کودکانه به آن داد. فیلم های بازاری همیشه همیشه حاکم بوده اند. اگر این فیلم ها خوب نیستند چرا مردم آنها را می بینند؟ تقصیر من نیست. من فقط آنچه را مردم دوست دارند ببینند درک می کنم، استیون (اسپیلبرگ) هم همین طور و ما پی آن را می گیریم."