گرگان- رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: در این روزها، شیوه و شگرد مجرمان سایبری تغییر کرده و با موضوعات جدید و متناسب با این ایـام اقـدام به کلاهبرداری از شهروندان می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ ابراهیم پرسا اظهارکرد: متاسفانه در این روزها، شیوه و شگرد مجرمان سایبری تغییر کرده و با موضوعات جدید و متناسب با این ایـام اقـدام به کلاهبرداری از شهروندان می کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شگردهای مجرمان سایبری در این روزها ، کمـک بـه نیـازمنـدان در قـرنطیـنه است، افزود: مجرمان سایبری با درج تصاویر غیرواقعی از نیازمندان در کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی، از احساسات شهروندان سوء استفاده کرده و تقاضای مبالغی برای کمک به نیازمندان می‌ کنند و در مواردی هم به منظور پرداخت کمک‌های مالی شهروندان، آنها را به صفحات جعلی بانکی، فیشینگ هدایت می‌ کنند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان تصریح کرد: شهروندان در صورت کمـک بـه نیازمـندان، حتما باید از طریق مراکز معتـبر از قبیل کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و یا جمعیت هلال احمـر اقـدام کنند و هرگز فـریـب اینگونه صفحـات و گروه‌های جعـلی را نخورند و از پرداخت مبالغ به حساب این گونه افراد خودداری کنند.

پـرسـا ، کسب درآمـد در منـزل را یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران سایبری در این روزها اشاره کرد و بیان کرد: کلاهبرداران با درج آگهی‌هایی تحت عناوین مختلـف مانند: کار در منزل، کسب درآمد در منزل، در خانه میلیونر شوید، از طریق سایت‌های کاریابی و یا سایت‌های آگهی محـور از شهروندان مبالغی را هر چند انـدک، بعنوان ثبت نام و ارسال مواد اولیه، دریـافـت و پس از واریز پـول از طرف قـربـانـی به حساب کلاهبرداران، دیگر تماس‌ها و پیام‌های آنها را پاسخگو نیستند.

وی ادامه داد: مبلغ کلاهبرداری‌ها در این روش گاهاً مبالغی پائینی از قبیل ۲۰، ۴۰ و ۵۰ هزار تومان است که اغلب با توجه به اینکه مبلغ اندکی می باشد مـالباخـته ها هیـچ رغبـتی برای صرف هزینه پیگـیری قضـائی و شـکایت ندارند و این امر باعث می‌شود کلاهبرداران به دلیل نداشـتن شاکی خصوصی، همچنان به کار خود ادامه دهند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان در پایان خاطر نشان کرد: کاربران فضای مجازی، در صورت مواجـهه با هرگونه موارد مشـکوک آن‌ را از طریق سایت پلیس فتـا، قسمت ثبت گزارش‌های مردمی با ما درمیان بگذارند.