سه تار سازی بی واسطه است که با ویژگی منحصر به فرد خود قابلیت رنگ آمیزی صوتی در گروه نوازی را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر مسعود شعاری نوازنده تار ضمن بیان این مطلب در دومین نشست تخصصی جشنواره گروه نوازی دانشجویان که به بررسی نقش سه تار در گروه نوازی اختصاص داشت گفت : سه تار مانند بسیاری از سازها دیگر از یک جعبه تشکیل صدا ، دسته و پرده ساخته شده است که قدمت بسیاری در میان سایر سازها دارد و همانطور که می دانید در گذشته به علت کوچک بودن این ساز در گروه نوازی استفاده نمی شد اما به مرور زمان با پیشرفت علم موسیقی و به وجود آمدن امکانات لازم برای تغییر و تحول در ساختار ساز و همچنین ایجاد تحول در مکتب نوازندگی این ساز که با استاد عبادی آغاز شد رفته رفته سه تار به گروه راه یافت.   

وی در ادامه به اولین حضور سه تار در گروه نوازی اشاره کرد وگفت : با آغاز دهه 40 و تغییری که در شیوه نوازندگی این ساز  به وجود می آید احمد عبادی با تشکیل یک گروه موسیقی سنتی متشکل از آقایان پایور ، ظریف و اسماعیلی برای اولین بار از سه تار در گروه نوازی استفاده می کند که خوشبختانه از اولین حضور سه تار در آرشیو رادیو مستنداتی باقی مانده است پس از آن دیگر حضور جدی این ساز در گروه دیده نشد تا اینکه جلال ذوالفنون بار دیگر سه تار را در گروه نوازی تجربه کرد.

شعاری درباره تشکیل گروه نوازی سه تار گفت : یکی از ویژگی های سه تار داشتن تونالیته های مختلف صوتی با صدای بالا است و زمانی که تعداد زیادی سه تار کنار هم می نشینند ملودی ها به صورت تصاعدی بالا می رود که کنترل آن بسیار سخت و البته دقیق است به همین دلیل تجربه نشان داده است که گروه های موسیقی سه تارنوازی به طور دائم دوام نیاورده است؛ خوب یادم هست در سال 68 کنسرتی 8 نفره  با سه تار به سرپرستی حسین علیزاده در تالار وحدت اجرا کردیم درآن اجرا صدای سازها آنقدر زیاد بود که ملودی ها در آن تقریبا گم شده بود و به همین دلیل تجربه خوبی در گروه نوازی نداشتیم. 

وی در ادامه با ارائه نمونه های عینی درباره قابلیت رنگ آمیزی صوتی این ساز گفت : قدرت رنگ آمیزی صوتی سه تار آنقدر بالا است که محمدرضا لطفی دراجرای یادواره میرزا عبدالله از این ساز دررنگ آمیزی ارکستر استفاده کرد و خوب یاد دارم با به کارگیری سه تار ابریشم و سه تاری عادی صدایی بی نظیر و شنیدنی ایجاد کرد.        

این نوازنده سه تار در پایان  به خصوصیات و توانایی های نوازنده در گروه نوازی اشاره کرد وگفت : در گروه نوازی تنها بخش کوچکی از آن به مهارت در شیوه و اصول نوازندگی برمی گردد ولی بخش عمده آن به به آداب و اخلاق ومنش نوازنده و میزان همخوانی با کل گروه بر می گردد که متاسفانه این بخش از ویژگی های فردی در اغلب گروه های موسیقی و همچنین گروه نوازی کمتر به چشم می خوردو درست به همین دلیل است که اغلب گروه ها پس از مدتی از هم پاشیده می شود.