خراسان رضوی - خبرگزاری مهر : رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : در خصوص کنترل فرسایش خاک با عملیات آبخیز داری و توسعه فضای سبز به دنبال رفع این معضل هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی، عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران مشهد افزود : در این مورد آمارهای ارائه شده متفاوت است و متناسب با اقلیم های گوناگون این فرسایش از یک در هکتار تا ده تن در هکتار متفاوت است.

وی در خصوص کنترل فرسایش خاک گفت : با گسترش جنگل کاری و پوشش گیاهی، نصب باد شکن، تثبیت ماسه های روان و مالچ پاشی در پی کاهش فرسایش خاک هستیم.

جلالی شناسایی کانون های بحرانی بیابان زا را 7 برنامه اولویت دار سال ذکر کرد و ادامه داد : در همین راستا 300 هزار هکتار از کانونهای بحران بیابان زائی را کنترل می کنیم و در زمینه عملیات بیابان زدایی در خاورمیانه مقام اول و در جهان مقام دهم را داریم .

وی اولویت احیا را با جنگل های تخریب شده دانست و تصریح کرد : بر اساس برنامه ریزی امسال حدود 100 هزار هکتار جنگل کاری صورت گرفته است و جبران جنگل های آزاد راه تهران – شمال که توسط وزارت راه تخریب می شود در دستور برنامه های این سازمان است.

جلالی از افزایش 28 درصدی اعتبارات سازمان جنگل ها و مراتع خبر داد و افزود : مجموع اعتبارات ملی در سال جاری 6/145 میلیارد تومان است که 5/83 میلیارد تومان آن مربوط به بخش آبخیز داری، 4/38 میلیارد تومان توسعه و احیاء مراتع، 12 میلیارد تومان مربوط به ساماندهی مالکیت اراضی ملی و در بخش بیابان زدایی و تثبیت ماسه های روان 4 میلیارد تومان از اعتبارات ملی را به خود اختصاص داده است.

جلالی در خصوص اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد : در راستای واگذاری مراتع و جنگل ها به بخش خصوصی و مردم کمیته ای در سازمان تشکیل شده که با شناسایی محل هایی که امکان واگذاری دارد را به این بخش محول کند.

وی ادامه داد : از 86 میلیون هکتار مراتع 14 میلیون هکتار در قالب طرح های مرتع داری در اختیار دامداران قرار می گیرد و در جنگل های شمال نیز بهره برداری در سطح یک میلیون هکتار صورت می گیرد.

رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور با تصریح به اینکه در حال حاضر سالانه حدود دو میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی عملیات آبخیز داری انجام می شود خاطرنشان کرد : برای انجام عملیات آبخیز داری در 100 میلیون هکتار از اراضی کشور نیاز به 50 سال زمان است که متوسط بارندگی کشور 3/1 متوسط جهانی و تبخیر آب 3 برابر متوسط جهانی است.

وی با تاکید بر اهمیت کاشت گیاهان دارویی و ضرورت ارز آوری از طریق این صنعت اذعان داشت : با توجه به اهمیت کاشت گیاهان دارویی در کشور و بر اساس برآورده های کارشناسی و مدیریت خوب می توانیم از طریق صادرات گیاهان دارویی یک تا دو میلیارد دلار ارز آوری برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

جلالی یادآور شد : سیاست های به کار گرفته شده جهت تحول و ایجاد تعامل در دام و مرتع بحث حمایت از دامداری صنعتی خودکفایی در تولید علوفه و غنی سازی مراتع را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به قاچاق چوب در جنگل های شمال افزود : برای حفاظت از منطقه پاسگاه هایی را مستقر کرده ایم که در سال گذشته کمترین میزان قاچاق چوب را داشته ایم.