دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: بر اساس گزارش جدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بازرسی از مواد (هسته ای) موجود در ایران، هیچ گونه اشکالی مشاهده نشده که این مساله نشان می‌دهد ایران در چارچوب حقوق بین‌المللی خود حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در واکنش به گزارش البرادعی که شب گذشته منتشر شد، گفت :همچنان که در گزارش مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است در بازرسی از مواد موجود در ایران هیچ گونه اشکالی مشاهده نشده که این مسئله نشان می دهد ایران در چارچوب حقوق بین المللی خود حرکت می کند .

دبیرشورای عالی امنیت ملی افزود: آژانس نیز همچنان که در جمع بندی گزارش البرادعی آمده در سایه همکاری ایران قادر است به راستی آزمایی فعالیت های ایران ادامه دهد .

لاریجانی با اشاره به مفاد گزارش مدیر کل آژانس درباره بازرسی های مستمر و سرزده از تاسیسات هسته ای ایران، گفت : این واقعیات مشخص می کند که ایران مشکلی در فعالیت های خود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: البرادعی در گزارش خود اعلام کرده سانتریفیوژهای ایران 260 کیلو غنی سازی انجام داده‌اند وهیچ موردی از بازفراوری در ایران مشاهده نشده واین در حالی است که در دو قطعنامه شورای امنیت تاکید شده بود بازفرآوری در ایران باید متوقف شود در حالیکه اصولا باز فراوری وجود نداشته است و این نشان می دهد که شورای امنیت با موضوع ایران تخصصی وفنی برخورد نمی کند بلکه نگاه سیاسی دارد .

لاریجانی گفت: البته البرادعی در مورد تعلیق ترتیبات فرعی معتقد است این تعلیق باید با توافق آژانس باشد اما ایران این موارد را داوطلبانه انجام می داده و بنابراین حق دارد که در تصمیمات خود بازنگری کند .

وی  افزود: تعجب آور است که مدیر کل آژانس در گزارش خود می گوید واژه تعلیق ترتیبات فرعی در عرف آژانس وجود ندارد اما وی برای توقف فعالیت های ایران بارها از واژه تعلیق استفاده کرده است .

لاریجانی تاکید کرد: دسترسی های آژانس به تاسیسات ایران بر اساس تعهدات حقوقی اعلام شده کشورمان است و در این زمینه نباید ابهامی وجود داشته باشد.

گفتنی است، گزارش محمد البرادعی که شب گذشته در اختیار اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و اعضای شورای امنیت قرار گرفت، در 4 صفحه تنظیم شده و در بخش های مختلف به موضوعاتی چون درخواست های قطعنامه 1747 ، روند غنی سازی در ایران ، پایبندی ایران به سیف گارد ، شفاف سازی پرداخته است.