خبرگزاری مهر - گروه هنر- علیرضا سعیدی: در حالی که ماجرای شیوع ویروس کرونا تقریباً تمامی فعالیتهای فرهنگی هنری کشور را به تعطیلی کامل کشانده و هنرمندان بخشهای مختلف قادر به عرضه مستقیم محصولات فرهنگی هنریشان به مخاطبانشان نیستند، اما در حوزه موسیقی علاوه بر برگزاری کنسرتهای مجازی که این روزها حسابی بازارشان داغ شده، تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی به واسطه پیشینه و فعالیتهایشان در تولید آلبوم و آثار موسیقایی مجموعههای خود را در فضای مجازی عرضه کردند.
اگرچه خرید فیزیکی آلبومهای موسیقی برای مخاطبان همیشگی این آثار طعم و لذت دیگری دارد، اما فروش مجازی این آثار طی سالهای اخیر رفتهرفته جایگزین فروش فیزیکی محصولات موسیقایی شده است. فرآیندی که با حمله غیرمترقبه بیماری «کووید ۱۹» به تمام دنیا، شکل و شمایل متفاوتی را در فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی بهویژه در نظام اقتصادی موسیقی ایران به خود گرفت که بعد از فروکش کردن بحران کرونا تبعات مثبت و منفی زیادی را به همراه خواهد داشت.
در هر حال در کنار بازار داغ تک آهنگها که تقریباً تبدیل به شریان اصلی عرضه محصولات شنیداری در این ماهها شدهاند، آلبومها و مجموعههای موسیقایی مختلفی در ژانرهای مختلف تولید شده که عمدتاً از آثار فاخر و جدی موسیقی هستند و میتوانند در این فرصت مغتنم که کنسرتهای رنگارنگ پاپ کمتر اجرا میشوند، در بازار فروش محصولات موسیقایی عرض اندام کنند. آثاری که در اصطلاحات نظام اقتصادی موسیقی به آنها «موسیقی جدی» یا «موسیقی فاخر» میگویند و میتواند در گوش شنیداری جامعه ما بر اساس سلایق مختلف، مورد توجه قرار گیرد.
گزارش پیشرو نگاهی گذرا به آلبومها و مجموعههای موسیقایی دارد که طی ماههای اخیر به ویژه در روزهای کرونایی پیشروی مخاطبان قرار گرفته و خارج از هیاهوی آثار مرتبط با موسیقی پاپ، در بیحاشیهترین شکل ممکن به مخاطبان عرضه شدند.
نجوای جان؛ آلبوم خوانندهای که بربام کعبه اذان گفت
به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با همکاری حوزه هنری استان اصفهان، آلبوم موسیقیایی «نجوای جان» که نمونههایی از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با موضوع نیایش خداوند و ستایش اهل بیت (ع)، متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است منتشر شد. این آلبوم در هفت بخش مختلف از میان آوازهای خوانده شده استاد احمد مراتب در سالهای گذشته گلچین و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
اشعار این این آلبوم از سعدی، غلامحسین جواهری، صغیر اصفهانی، و فواد کرمانی است. که در دستگاهها و نغماتی مثل: سهگاه، بیات ترک، افشاری، شوشتری، اصفهان و دشتی اجرا شدهاند که بعضی در قالب مناجات، و بعضی در مدح امیرالمومنین علی (ع) هستند، و نفس گرم استاد سید احمد مراتب، مخاطب را کاملاً در حال و هوای این ایام قرار میدهد.
این استاد موسیقی از نخستین شاگردان تاج اصفهانی است که با جدیت، پشتکار و استعداد سرشار خود، از زبان ایشان مفتخر به لقب «دره التاج» شده است. همچنین وی، نخستین ایرانی بود که بر بام کعبه اذان گفت. ابتدا در سال ۱۳۵۲ در حال طواف، زمانی که پرده حجر اسماعیل باز شده بود به پشت بام کعبه رفت و در آنجا مناجات حضرت علی (ع)؛ «لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی» را در دستگاه سهگاه اجرا کرد. سال بعد در مکه امام موسی صدر که تحت تأثیر صدای مراتب قرار گرفته بود از او تقاضا کرد بر بام کعبه اذان بگوید و بدین ترتیب به عنوان نخستین ایرانی بر بام کعبه به افتخار خواندن اذان نائل شد.
داغ شقایق؛ نوای چهره سرشناس موسیقی لرستان
فرج علیپور از جمله هنرمندان پیشکسوت و مطرح موسیقی منطقه لرستان است که در سالهای اخیر همراه با هنرمندان و نوازندگان شناخته شده این منطقه کنسرتها و آثار متعددی را برای مخاطبان تولید و اجرا کرده است. این هنرمند که علاوه بر تحقیق و پژوهش در حوزههای مختلف موسیقی نواحی فعالیت دارد، قبل از شیوع ویروس کرونا همراه با گروه «تال» کنسرتهای پرمخاطبی را در تالار وحدت و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار کرده است.
از این هنرمند طی روزهای گذشته آلبوم «داغ شقایق» منتشر شده است. علیپور در این آلبوم خود به عنوان نوازنده کمانچه و خواننده حضور داشته است. در این اثر که فریدون شهبازیان استاد موسیقی ایرانی به عنوان تنظیم کننده در آن حضور دارد هفت قطعه بی کلام و یک آهنگ بی کلام در سبک موسیقی فولکلوریک منطقه لرستان است.
اشتیاق؛ اثری از هنرمندی که به او لقب «بارتوک ایرانی» دادهاند
آلبوم «اشتیاق» یکی از تازهترین محصولات انتشارات «ماهور» به آهنگسازی رضا والی از موسیقیدانان شناخته موسیقی است.
در توضیح این آلبوم آمده است: «این مجموعه شامل هجده قطعه بیکلام است. اجزای سازنده این اثر که نقشینهای چندسبکی را آفریدهاند نشان از تعهد والی در بازنمود فرهنگ مادری خود در چارچوبی غربی دارد.
وی از برخی استادان اروپایی که تحسینشان میکند و همچنین از سنتهای باستانی و پرمحتوا و چهرههای قدیمی کشورش ایران هم الهام گرفته و به سبب شوق و علاقهاش به گردآوری آوازهای محلی و در نتیجه ساختن سبک موسیقایی فردی کاملاً خاص خود بر پایه آنها به او لقب «بارتوک ایرانی» دادهاند.
خراسانیات؛ اثر منتشرنشدهای از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان
آلبوم «خراسانیات» از مجموعه آثار منتشرنشده محمدرضا شجریان به آهنگسازی زندهیاد پرویز مشکاتیان اسفندماه سال گذشته در بازار موسیقی منتشر شد. البته طبق اعلام سامانه صدور مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز آلبوم «خراسانیات» متعلق به شرکت «دل آواز» در ژانر موسیقی سنتی پیش از این و در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۸ با شماره پرونده ۵۲۴۰-۱۳۹۷ صادر شده بود.
آلبوم «خراسانیات» با الهام از موسیقی مقامی منطقه خراسان تولید و اجرا شده است که «مقدمه کاروانیان»، «زلفای قجری»، «تک نوازی سنتور»، «یقین دِرُم»، «گفتی که ممیر وچهار مضراب»، «قطعه خزان»، «ساز و آواز دشتستانی- از اجرای صحنه در آلمان غربی ۱۹۸۹» عنوان آثاری هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
ضبط استودیویی این آلبوم مربوط به سال ۱۳۶۵ بوده د ر استودیو «بل» صورت گرفته، اما تا به حال منتشر نشده است. اجرای موسیقی این اثر را نیز گروه عارف برعهده داشته که از نوازندگان این گروه میتوان به پرویز مشکاتیان، منصور سینکی، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار اشاره کرد. ضمن اینکه ایرج حقیقی صدابردار و میکس قطعات، غلامرضا صادقی تدوین، میکس دیجیتال و مسترینگ، آوا مشکاتیان طراح گرافیک دیگر عوامل اجرایی اثر را تشکیل دادهاند.
شمس جان؛ روایت داود آزاد از حکایت پادشاه و کنیزک مثنوی معنوی
آلبوم موسیقی «شمس جان» بر اساس حکایت پادشاه و کنیزک دفتر نخست مثنوی معنوی با همکاری عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی عماد توحیدی و خوانندگی داود آزاد توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.
عماد توحیدی درباره این اثر توضیح داده است: «آهنگسازی این اثر با روایت «نسخه قونیه» پس از مطالعه نسخ متعدد مثنوی صورت گرفته است. البته در مسیر ساخت موسیقی نیاز بود که در عین تجلی رها بودن نوای سازها و آواها، بدون معیار مترنوم و در فضاهایی بی در کجا، همه نغمهها و افکتها و آوازها و تصانیف اثر از قبل به دقت طراحی و با پیش آگاهی دقیق به مرحله ضبط برسد. در این چارچوب خوانش فهیم و گرم عبدالجبار کاکایی که برآمده از سالها مطالعه عمیق او در ساحت مثنوی معنوی بوده در کنار حضور داود آزاد به دلیل هم نشینی او با فضای معناشناختی شعر مولانا و آشنایی جدی او با موسیقی عرفانی شرایط با کیفیتی را در تولید این آلبوم رقم زده است. ضمن اینکه صدابرداری پیچیده این اثر بر عهده آرش صفدری در استودیو تاج بوده و نظارت ضبط قطعات نیز توسط وحید اختری انجام گرفته است.»
آلبوم «شمس جان» شامل هشت قطعه «آتش»، «خیال»، «ادب»، «لقا»، «شمس»، «راز»، «ندا» و «وصال» به علاقه مندان عرضه شده است.
بهارنو؛ شنیدن آثاری از رضا محجوبی
آلبوم «بهارنو» با اجرای آثاری از رضا محجوبی به خوانندگی مظفر شفیعی و گردآوری و تدوین محمدباقر زینالی توسط مؤسسه فرهنگی هنری «آوای خنیاگر» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
این آلبوم که در ۸ تراک و ۴۳ دقیقه ارائه شده حاوی بازنوازی گروهی آثار نوازنده ویولن معاصر، رضا محجوبی در آواز ابوعطا است.
در این اثر موسیقایی مظفر شفیعی خواننده، محمدباقر زینالی نوازنده سنتور و عود، محمدامین اکبرپور نوازنده تار، امیرعلی تاجبخش نوازنده کمانچه و فرید خردمند نوازنده تمبک به اجرا پرداختهاند.
بهشت تاریک؛ آرامش با موسیقی در سبک نیوایج
«بهشت تاریک» اثر جدید دیگری به آهنگسازی و تنظیم مهبد شفیع نژاد است که به تازگی توسط نشر و پخش جوان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این هنرمند پیش از این آلبومهای «بادبادک پیر» و «سکوت آبی» را منتشر کرده بود.
این مجموعه که از نوازندگان آن میتوان به مهبد شفیع نژاد، آتنا اشتیاقی و آرش سعیدی اشاره کرد. شامل دوازده آهنگ بیکلام در سبک پاپ و نیوایج است که اغلب قطعات آن در برگیرنده حال و هوایی آرام هستند.
«لبخند»، «برای زمین»، «سرزمین موسیقی»، «دستانی که دوستش داشتم»، «تنهایی»، «شوخی بزرگ»، «باد»، «پرندهای در مه»، «سایه برگها»، «پروانه سفید»، «نت گمشده» و «نفس عمیق» قطعات مختلف این آلبوم را تشکیل میدهند.
کمون سال؛ چند اثر پاپ با گویش سیستانی
«کمون سال» هم یکی از تازهترین آلبومها در ژانر موسیقی پاپ است که اخیراً با آهنگسازی و خوانندگی جواد جامی منتشر شده است. این آلبوم شامل هشت آهنگ پاپ باکلام با شعر و گویش سیستانی است.
هنرمندان این آلبوم درباره اثر خود میگویند: «ما همچنان صبور و استوار بر ریشههای اصیل و کهنمان میروییم تا به مدد نگرشی نو بر پسزمینه کهن سرچشمه موسیقی سیستان صدای رسا و زیبای موسیقی نیاکانمان را در گوش جان شما طنینانداز کنیم».
از نوازندگان این آلبوم میتوان به حامد عبدالهی، حسین پیروزرام، کیانوش شهنازی و مجید ملوندی اشاره کرد.
آوازهای برای گیتار؛ یک ملاقات موسیقایی با سهیل نفیسی
از انتشار آخرین اثر سهیل نفیسی با عنوان طرح نو که بر اساس اشعار حافظ ساخته شد بیش از سه سال میگذرد و حالا مجموعهای از تمام آثار او به همت نشر نغمه حصار منتشر شد.
در توضیحات این مجموعه آلبومها که هرکدام پیش از این به صورت مستقل منتشر شده بود، آمده است: «نفیسی که با آلبوم «ری را» و استفاده از اشعار نو و سپید برای آثارش شناخته میشود هنرمندی گزیده کار است که مخاطبانش را همیشه چند سالی منتظر میگذارد و در نهایت با دستی پر بازمیگردد. این هنرمند پس از «ری را» با استفاده از اشعار ابراهیم منصفی بعد دیگری از ذهنیت و توانش را نشان داد. پس از آن با «چنگ و سرود» به رویکردش در ری را بازگشت و البته تنظیمهای متفاوتی ارائه داد. در آخرین گام هم با غزلیات حافظ خنیاگری شهریاش را کامل کرد. زیرا دومین آلبوم پرفروش نشر هرمس تا امروز است. آثار نفیسی نگاه جدیدی به شعر نو و موسیقی پاپ را در خود داشت که توانست بسیار از مخاطبان جدی موسیقی و روشنفکران را به خود جذب کند. نگاه مینیمال او به نوازندگی و آواز در تمام آثارش وجود دارد و شاید همین یکی از دلایل واکنش مثبت مخاطب است. مجموعه آثار نفیسی که شامل چهار آلبوم است به همت افشین معصومی مدیر نشر نغمه حصار در یک پکیج جمع آوری شده است.»
خوشه چین بستان عشق؛ اجرای قطعاتی از بزرگان تارنوازیِ ایران
آلبوم «خوشهچینِ بوستان عشق» مشتمل بر قطعاتی از بزرگان تارنوازیِ ایران و مازیار شاهی با همراهی تمبک و دایرۀ گوهرناز مسائلی از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر شد. در آلبوم «خوشهچینِ بوستانِ عشق» قطعاتی از میرزاحسینقلی، علینقی وزیری، مرتضی نیداوود، جلیل شهناز، غلامحسین بیگجهخانی، فرهنگ شریف، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده اجرا شدهاست.
در بروشور آلبوم به قلم مازیار شاهی آمده است: «در آلبوم «خوشهچین بوستان عشق» درک و دریافتم از تأثیرگذارترین تارنوازان زندگیام را اجرا کردهام؛ دریافتی بر اساس بضاعت اندک هنریام طی سالها زندگی با ساز این بزرگان؛ و با انتشار این آلبوم خواستم ابراز ارادتی به ایشان داشته باشم. آیا هدفم کپی کاری صرف بوده؟ بیتردید خیر. هر آهنگی که در این آلبوم اجرا شده، با نگاه به شیوه کلی نوازندگی استادی بوده که آهنگ را اجرا کردهاند؛ نه کپی نعل به نعل حالات اجرایی همان آهنگِ خاص.»
گلعذار؛ تلاشی در جهت خلق رپرتوار موسیقی مجلسی ایرانی
آلبوم «گلعذار» عنوان یکی از آثار تازه بازار موسیقی به هنرمندی مانی فرضی است که در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی به شنوندگان ارائه شده است.
در توضیحات تکمیلی این اثر آمده است: «این مجموعه تلاشی است در جهت خلق رپرتوار موسیقی مجلسی ایرانی برای خانواده سازهای زهی_آرشهای و به همین منظور انتخاب برخی آثار استادان قدیم موسیقی ایرانی قدم اول در آن بوده است. این آثار ارزشمند برای ترکیب تریوی زهی تنظیم شدهاند. در تنظیم قطعات سعی بر این بوده که عوامل تکنیکی موسیقایی، همسو با موسیقی ایرانی به کار رود و ظرافتهای موسیقی ایرانی را تحتالشعاع قرار ندهد و در عین حال مطابق با حال و هوای موسیقی ایرانی باشد.»
دورها آوایی ست …؛ بداهه نوازیهایی برای پیانو و دودوک
آلبوم موسیقی «دورها آوایی ست…» بر اساس بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری و نوازندگی دودوک صادق چراغی مشتمل بر ۱۱ آهنگ موسیقایی توسط مؤسسه «فرهنگی هنری راد نو اندیش در بازار محصولات موسیقایی وارد شد. این اثر شامل ۱۱ آهنگ با نام «نوا– (از نوای ۱ تا نوای ۵)» و «دشتی - (ازدشتی ۱ تا دشتی ۶)» است.
صادق چراغی در توضیح این اثر نوشته است: «دورها آوایی ست… (نام آلبوم برگرفته از اشعار سهراب سپهری است)» بداهه نوازی دودوک و پیانو است؛ دو ساز که میان همه ناسازگاریهای امروز جهان، از دو فرهنگ گوناگون با یکدیگر همراه و همراز شدند. پیانو، که بیشتر شناخته شده است و دودوک یا بالابان و نرمه نای که کمتر شناسانده شده و بیشتر سازی بومی است. اقوام ترک و بسیاری از کردها در ایران آن را با نام «بالابان» میشناسند و در بخشهایی از کردستان آن را «نرمه نای» میخوانند.[…] نوازنده پیانوی این اثر- بردیا صدرنوری- بیشتر دل بسته موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی و نیز موسیقی اقوام ایرانی است. در گفتگوها و برخی همنواییها دانستم که بایستی با حال و هوایی آن چنان که خواسته اوست با او همراه باشم؛ وگرنه، بی گمان این ساز میتواند در زمینههای دیگر نیز نمود داشته باشد.
تحلیل شخصی؛ آرامش با تک نوازی پیانو
امیر شهابی مدرس دانشگاه، نوازنده و آهنگساز موسیقی در تازهترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «تحلیل شخصی» را در قالب ۱۱ قطعه بیکلام تک نوازی پیانو منتشر کرد. عمده قطعات این پروژه نیز مبتنی بر قطعات ملایم در حال و هوایی آرامشبخش هستند.
«اندیشه پدری»، «مرور»، «آمیخته»، «دست باز»، «آینه ها»، «تراکنش»، «احتمال»، «دو دقیقه»، «اسرار»، «مرز»، «عبور» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.
وی درباره این آلبوم توضیح داده است: «آلبوم تحلیل شخصی همان گونه که از نامش پیداست نگاه من به موسیقی است که تمامی قطعات آن با پیانو اجرا شده. زمان تولید تا حد ممکن از بداهه بهره جستم که شاید بارز ترین فصل مشترک قطعات بداهه وار بودن اغلب آنهاست. امیدوارم تحلیل شخصی من با نگرش ما همپوشانی داشته باشد.»
چهار آلبوم در ژانر موسیقی ایرانی به صورت بینالمللی منتشر شد
چهار آلبوم موسیقی در سبک تلفیقی موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی طی هفتههای گذشته توسط نشر «پردیس موسیقی معاصر» تولید و توسط مؤسسه «نشر و پخش جوان» در قالب پخش بین المللی طی یک ماه گذشته به مخاطبان عرضه شد.
اولین آلبوم اختصاص به یک اثر در حوزه موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی است که در قالب سوئیت برای ارکستر زهی و قانون به آهنگسازی بهزاد عبدی و نوازندگی صدا سدیفی در دسترس شنوندگان قرار گرفته است. در این آلبوم ارکستر زهی ملی اوکراین گروه اجرایی را تشکیل میدهند.اثردومی که برای علاقه مندان موسیقی ارائه شده آلبومی در فرم سوئیت برای ارکستر زهی و ساز قیچک است که در این اثر نیز بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز و شیما شاه محمدی به عنوان نوازنده قیچک حضور دارند. در این اثر آهنگساز و گروه اجرایی تلاش کردند تا با استفاده از موسیقی مقامی ایرانی آلبومی در چارچوب موسیقی کلاسیک غربی ارائه دهند.
در راستای این رویکرد آلبوم دیگری با عنوان «دوردست ها» شامل قطعاتی برای ساز رباب و ارکستر زهی به آهنگسازی پوریا باباعلی آهنگساز ایرانی مقیم استرالیا تولید شده که گروهی از نوازندگان شناخته شده موسیقی کشورمان در آن به عنوان نوازنده حضور داشتهاند. آلبوم چهارم هم که همانند سه آلبوم قبلی به صورت فیزیکی و دیجیتال عرضه جهانی شده اثری به نام «بی زمان تو» نام دارد که در آن پریسا قمصری هنرمند ایرانی مقیم استرالیا در آن به عنوان آهنگساز حضور دارد. این آلبوم در شکل دوئت، کوارتت و ترکیبهای مختلف سازی اجرا شده و به گفته ناشر تاکنون در کنار سه آلبوم دیگر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.
میز دوتایی؛ تجلیل جوانها از بزرگان موسیقی بوشهر
پروژه موسیقی «میز دوتایی» آنسامبل «سیریا» با تجلیل از بزرگان موسیقی بوشهر، در قالب یک آلبوم منتشر شد. آلبوم «میز دوتایی» سیریا روایتی از موسیقی است که سعی دارد با تلفیق موسیقی بوشهر و بهره گیری از ترانههایی با گویش فولکلور ساختار جدیدی در موسیقی ایران تجربه کند.
«رفیق»، «میز دوتایی»، «لیلی»، «هوار»، «چیش عسلی»، «دلم تو میخوا»، «شعر یادُم ر»، «جهاز جنی»، «غٌراب»، «حجله» و «معشوق دولاچنگ» قطعات این آلبوم را تشکیل میدهند که توسط محمد لاریان خواننده، بهروز شریفیان نوازنده پرکاشن، مهدی ناصری نوازنده گیتار، امیرحسین ماهینی نوازنده گیتار باس و عود، معین پاکباز نوازنده درامز، مهدی حیدری منفرد نوازنده نی انبان، نی جفتی و عود اجرا شدهاند.
گروه موسیقی «سیریا» که ۲ سال پیش فعالیت رسمی خود را با مدیریت ماکان صغیری با انتشار قطعه «هوار» آغاز کرد در اولین آلبوم خود تلاش کرده با یادی از بزرگان موسیقی بوشهر که در قید حیات هستند، از این هنرمندان تجلیل کند.
شنیدن «آواز نی» به یاد استاد حسن کسایی
آلبوم «آواز نی» با تک نوازی مسعود اربابیان و نوازندگی تمبک حسین قربانی و شاهین شیخبهایی به یاد حسن کسایی استاد فقید نی نوازی توسط انتشارات «ماهور» به مدیریت سید محمد موسوی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
مسعود اربابیان که تک نوازی آلبوم «آواز نی» را به عهده دارد از جمله هنرمندانی است که در اصفهان به دنیا آمده است. این هنرمند نواختن نی را از پانزده سالگی شروع کرد و در هجده سالگی موفق شد به همراه دایی خود د حسین عمومی، ردیفشناس، نوازنده نی و استاد رشته موسیقی دانشگاه با حسن کسایی دیدار کند.
به گفته وی محضر استاد باعث شیفتگی او به موسیقی و بهویژه نوازندگی نی به شیوه اصفهان شد. اربابیان سالها با آموزههای دریافت شده از کسایی کوشید با صدایی مطلوب با ظرایف و جملهبندیهای مکتب اصفهان آشنا شود. اربابیان بزرگترین افتخار زندگی هنری خویش را پذیرفتهشدن در محضر استاد حسن کسایی و کسب فیض از نفسِ گرمِ ایشان میداند و همواره خود را مدیون استاد و خانوادهاش میداند.
شب صحبت؛ دستاوردی در موسیقی ردیف دستگاهی ایران
آلبوم موسیقی «شب صحبت» با نوازندگی سه تار نیما حسین زاده و نوازندگی تمبک و کوزه امیر شکرآبی در چارچوب سبک موسیقی ردیف دستگاهی ایران به مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی عرضه شد.
«تا سحر – نوا»، «دست افشان – نوا»، «یاد – افشاری»، «دست از طلب ندارم – افشاری»، «شب صحبت – اصفهان»، «راهی راه – اصفهان»، «می سرایم - ماهور»، «چشمه جان – ماهور»، «مقدمه سوگ – شور»، «سوگ – شور»، «به یاد حاج قربان – شور»
ضبط این اثر در استودیو «مدرن» صورت گرفته و صادق نوری صدابردار، دانیال شایگان عکس، علیرضا گیوه چی طراح گرافیک دیگر عوامل اجرایی را تشکیل میدهند.
راه خیال؛ شنیدن تحریرها و آرایههای کمانچه نوازانِ موسیقی لرستان
آلبوم «راه خیال» با هنرمندی رضا پرویززاده و نوید افقه از نوازندگان برجسته موسیقی اصیل ایرانی نیز چندی پیش در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
در توضیح این آلبوم آمده است: «آلبوم راه خیال بخش اول در ۱۳۹۲ ضبط شده است. دو قطعۀ مَوالیان و هِلهِله سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ ساخته شده است. موالیان بر اساسِ تصنیفِ بیدادِ سماع حضور با شعرِ «داد از این، بیداد از این» و همچنین گوشۀ موالیان از ردیفِ میرزاعبدالله است.
معرفی و به کارگیریِ برخی شیوههای اجرایی، تحریرها و آرایههای کمانچه نوازانِ موسیقی لرستان، به ویژه مرحوم علیرضا حسینخانی (وفات ۱۳۴۹)، نوازنده بینظیرِ موسیقی لرستان، دستمایۀ ساخت قطعۀ هلهله بوده است.
بخش دوم، چهارگاهِ مرکب، اجرای زنده در یک رویداد بین المللی است که اکثر قطعهها، آوازها و مرکبنوازیها در این بخش، متناسب با موضوعِ این رویداد انتخاب و اجرا شده است.»
نوروز آینه؛ وقتی فردین خلعتبری خواننده میشود
آلبوم «نوروز آینه» عنوان تازهترین اثر فردین خلعتبری است که با اشعاری از مولانا، امیرحسن الهیاری و فردین خلعتبری توسط نشر و پخش جوان پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در این آلبوم بابک باربد، حیدر هدایتی، هاله سیفیزاده، علیرضا غضنفری و فردین خلعتبری بهعنوان خواننده و آتنا اشتیاقی، میثم مروستی، پدرام فریوسفی، علی رحیمی و بابک باربد بهعنوان نوازنده حضور دارند.
«فرجام گل»، «نقش بهار»، «فرصت مستی»، «عروسی ابد»، «صدناز رسد مارا»، «آواز دهل»، «شرحش تو بگو»، «گرم و خوش»، «برون از جان و جا» از جمله قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.
در توضیح این آلبوم آمده است: «فصل که نو میشود نه پایان مطلق چیزی است و نه آغاز. گواهِ چرخ است. چونان روز و چونان شب. تو هم شاهدی و ناظر و هم شامل. شاهد گذر و شامل گذار…»
خواب میبیند؛ شنیدن موسیقیهایی برای فیلم
آلبوم بی کلام «خواب میبیند» به آهنگسازی احسان بیرقدار مشتمل بر آثار منتخب این هنرمند در عرصه آهنگسازی فیلم و چند قطعه جداگانه توسط نشر و پخش جوان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
در توضیحات این مجموعه موسیقایی آمده است: «این مجموعه برگزیده موسیقیهایی است که این هنرمند برای چندین فیلم سینمایی و تلویزیونی و فیلم کوتاه ساخته و بعدتر قطعاتی نیز به این مجموعه اضافه کرده است. از نوازندگان این اثر میتوان به علی جعفری پویان، میثم مروستی، آتنا اشتیاقی و ناصر رحیمی اشاره کرد.»
مهر و ناز؛ بداهههایی برای پیانو در روزهای کرونایی
یکی دیگر از آثاری که طی ماه های اخیر در قالب یک مجموعه تک نوازی پیانو پیش روی مخاطبان قرار گرفت ، آلبوم «مهر و ناز» بر اساس بداهه نوازی های بردیا صدرنوری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در قالب پنج آهنگ مجزا بود.
آلبوم «مهر و ناز» که توسط موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش منتشر شده ،بر اساس بداهه نوازی پیانوبردیا صدرنوری شامل پنج آهنگ با نام های «مهر»، «ناز»، «بامداد»، «نیمروز» و «شامگاه» است که از روزهای پایانی سال گذشته اسفند در مراکز فروش محصولات فرهنگی به علاقهمندان عرضه شد.
بردیا صدرنوری فراگیری پیانو را از ۱۰ سالگی با سبک کلاسیک، نزد استاد فهیم ممتازی آغاز کرد. او بعدها به سبک نوازندگی موسیقی ایرانی روی آورد و در این راه از آموزشهای کیومرث پارسای بهره برد. وی از سال ۶۶ تاکنون کنسرتهای متعددی را به صورت تکنوازی، گروهنوازی و همنوازی در همکاری با گروههای موسیقی «خنیا» به سرپرستی پری ملکی، ارکستر «مهر» به سرپرستی ناصر ایزدی و گروه «سیمرغ» به سرپرستی افشین قرشی اجرا کرده است. وی همچنین سرپرستی گروه موسیقی «مهرآور» را نیز برعهده دارد.
کتاب «طرح جامع موسیقی کشور» و آلبومهای موسیقی «زندگی جاریست»، «آوای زندگی» و «خاطرهها»، «نیایش»، «عاشقانه در باران» و چندین تک آهنگ از جمله آثاری است که تاکنون از بردیا صدرنوری منتشر شده است. این هنرمند همچنین در آلبوم موسیقی «بهانه تو» به آهنگسازی ناصر ایزدی به همنوازی پیانو با آواز مهدی فلاح پرداخته است. ضمن اینکه مدیریت جشنواره و جایزه موسیقی استاد همایون خرّم (نوای خرم) ازجمله فعالیتهای این هنرمند طی سالهای اخیر بوده است.
شهر مناجات؛ انتشار یک آلبوم ویژه برای ماه رمضان
آلبوم موسیقی «شهر مناجات» با مناجاتخوانی ۱۰ خواننده موسیقی سنتی از سه نسل مختلف، به مناسبت ماه مبارک رمضان تولید و روانه بازار شده است.
در این آلبوم که با همت مرکز موسیقی حوزه هنری و دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما منتشر شده است، محمدتقی سعیدی، حسامالدین سراج، جمالالدین منبری، فاضل جمشیدی، حسین علیشاپور، رسول رهو، بامداد فلاحتی، حمید خزایی، سید محسن حسینی و هادی فیضآبادی، آوازهای دلنشینی در فضای نیایش ارائه دادهاند.
این مناجاتخوانیها با شعر شاعرانی چون بی دل دهلوی، مولانا، حافظ، عطار، نظامی در دستگاهها و آوازهایی از جمله شور، اصفهان، همایون، ماهور، دشتی، شوشتری و افشاری اجرا شده است.
ضبط ۸ قطعه از این آلبوم در استودیو پژواک حوزه هنری انجام شده و دو قطعه در شهرهای اصفهان و یزد ضبط شدهاند. میلاد عرفانپور، مدیریت تولید و سروش بخشش، نظارت ضبط این آلبوم را برعهده داشتهاند.