قزوین- رئیس سازمان فنی وحرفه‌ای کشور گفت: ۵ هزار استاندارد مهارت شغلی در سازمان تعریف شده که امسال ضمن بازنگری در استانداردها و تعریف مشاغل جدید این تعداد به ۱۰ هزار مورد افزایش خواهد یافت.



به گزارش خبرنگار مهر، علی اوسط هاشمی در اولین جلسه شورای مهارت استان قزوین که ظهر سه شنبه در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما تدبیر لازم برای استفاده از سرمایه‌های انسانی وجود نداشته و به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت نیروی انسانی کشور در مسیر توسعه متوازن قرار نگرفته ایم و توسعه کشور به خوبی محقق نشده است.

وی ادامه داد: در کشور نیازسنجی خوبی نداشته ایم و با توجه به سرعت بسیار بالای علم و تکنولوژی، نیروهای انسانی کشور در بسیاری از بخش‌ها از مهارت‌های لازم برخوردار نیستند در حالی که ۲۵ سال آینده، دنیای مهارت خواهد بود.

هاشمی افزود: تدبیر و برنامه ریزی یک ضرورت ملی است لذا شورای مهارت در کشور شکل گرفته که متشکل از چهار شورای مهم کشور از جمله شورای کار و رفاه، اشتغال و مهارت است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: متأسفانه در سطح ملی به حوزه مهارت آموزی توجه لازم نشده در حالی که مهارت از پیوست‌ها و الزام توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: باید با فرهنگ سازی و نهادینه کردن حرفه و مهارت از تنزل جایگاه مهارت آموزی در کشور جلوگیری شود و هر روز نیز به اهمیت و تقویت جایگاه و اهمیت مهارت آموزی کمک کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: در حالی که بر اساس آموزه‌های دینی و انقلابی کار با مهارت ارزش بالایی دارد اما در کشور کمتر به جایگاه مهارت توجه شده که این خلأ باید جبران شود.

وی تاکید کرد: متأسفانه در کشور مردم از دولت انتظار اشتغال دارند در حالی که وظیفه و مأموریت حاکمیت بسترسازی و تسهیل گری در حوزه اشتغال است لذا ما می‌توانیم با افزایش مهارت زمینه‌های اشتغال مردم را در کشور گسترش دهیم و به رفع بیکاری کمک کنیم.

هاشمی بیان کرد: خوداشتغالی با افرایش مهارت امکان پذیر است لذا توسعه مهارت آموزی یک ضرورت برای کشور محسوب می‌شود که برای آن باید برنامه ریزی و تدبیر کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور بانوان در زمینه حرفه آموزی نسبت به مردان بهتر است و خوشبختانه میزان و میانگین اشتغال بانوان در استان قزوین نسبت به دیگر مناطق کشور بهتر و بالاتر است و تقویت این جایگاه با مهارت آموزی امکان پذیر است.

هاشمی گواهینامه‌های مهارت آموزی را دارای اعتبار بین الملی و ارزش مهارتی بالا دانست و افزود: در کشور ما هر چند موضوع مهارت آموزی از جایگاه و اعتبار لازم برخوردار نیست اما باید به نشان ملی مهارت توجه شود.

وی تاکید کرد: پایه اقتصاد در گرو نیروی با مهارت است و ارتقا جایگاه مهارت در کشور مستلزم کار فرهنگی است و نباید اجازه دهیم که همچنان نگاه تحقیر آمیزی به مهارت آموزی وجود داشته باشد.

هاشمی گفت: در شرایط فعلی کشور بسیاری از افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالا هستند شاید بیکار باشند اما افرادی که دارای یک مهارت در حرفه هستند زمینه شغلی بهتر و بیشتری دارند و این امر نشان دهنده ضرورت تغییر رویکرد ما در مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان است.

هاشمی اضافه کرد: در مجموعه سازمان فنی و حرفه‌ای بیش از ۵ هزار استاندارد تعریف شده که امسال برنامه ریزی شده تا ضمن بازنگری در استانداردها و همچنین تعریف مشاغل جدید این تعداد را دو برابر و ۱۰ هزار استاندارد برسانیم.

قزوین می‌تواند به شهر مهارت تبدیل شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری قابلیت و جایگاه رفیع فرهنگ استان قزوین اظهار داشت: استان قزوین می‌تواند به پایلوت کشوری در زمینه ارتقا جایگاه مهارت آموزی کشور تبدیل شود.

هاشمی اضافه کرد: در کشور ما فقط در سه استان مرکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای فعالیت دارد و قزوین می‌تواند به شهر مهارت تبدیل شود بر همین اساس می‌توانیم مرکز صلاحیت حرفه‌ای را در استان قزوین هم راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: استان قزوین می‌تواند به عنوان پایلوت کشوری در زمینه ارتقا جایگاه مهارت آموزی کشور تبدیل شود. -

هاشمی تصریح کرد: کیفیت و رقابت در گرو کیفیت محصول است و ارتقا کیفیت محصول نیز در گروه مهارت نیروی کار است لذا با توجه به اینکه مرکز سنجش در منطقه مینودر قزوین پس از سال‌ها فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از استاندار درخواست داریم تکمیل این مرکز را در اولویت قرار دهند و با نگاه ویژه و تخصیص اعتبارت زمینه تکمیل این مرکز را فراهم کنند.

وی بیان کرد: در سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آمادگی داریم در صورت موافقت مسئولان استان یکی از المپیادهای مهم مهارت را در قزوین برگزار کنیم تا نیروهای ماهر استان از این مسیر به المپیادهای بین الملی راه پیدا کنند.

هاشمی در ادامه با اشاره به ظرفیت بخش کشاورزی استان بخصوص در حوزه باغداری گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای آمادگی دارد تا «دپارتمان ملی باغداری» را به استان قزوین تخصیص دهد و با توجه به علاقمندی مدیریت ارشد استان به زودی آن را راه اندازی کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در حوزه مهارت فقط گواهی سازمان فنی و حرفه‌ای دارای ارزش قانونی و بین الملی است گفت: به هیچ عنوان نباید بخش‌های دیگر بدون هماهنگی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان فنی حرفه‌ای در حوزه مهارت آموزی فعالیت داشته باشند و موازی کاری شود و هر دستگاهی که می‌خواهد در این حوزه فعالیت کند باید از سازمان فنی و حرفه‌ای مجوز بگیرد.