همدان - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از راه اندازی موزه سنگ و عکس‌های قدیمی در اسدآباد خبر داد و گفت: این موزه در درآمدزایی، اشتغال و جذب گردشگر موثر خواهد بود.

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار مهراز راه اندازی موزه سنگ و عکس‌های قدیمی در اسدآباد خبر داد و با اشاره به وجود ۳۰۰ سنگ قدیمی و باارزش از دوره اشکانیان و ساسانی تا زمان معاصر در شهرستان اسدآباد گفت: برای راه‌اندازی موزه سنگ و عکس‌های قدیمی اسدآباد که خود گنجینه‌ای بسیار ارزشمند برای شهرستان اسدآباد محسوب می‌شود، نیازمند فضا و مکان مناسب هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد: درخت کهنسال ۴۰۰ ساله روستای ترخین آباد شهرستان اسدآباد نیز همچنان سرزنده و با طراوت روال طبیعی خود را طی کرده و مردم نیز مراقب این درخت کهنسال واجد ارزش هستند.

وی با اشاره به اینکه درختان کهنسال جایگاه بالایی در میراث فرهنگی کشور دارند، افزود: درخت ۴۰۰ ساله گردوی روستای ترخین آباد در جوار روستای هدف گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور یکی از جمله آثار طبیعی بوده که در سوم مردادماه سال ۸۸ در فهرست آثار ملی طبیعی کشور ثبت شده و با توجه به قدمت و کهن سالی و واجد ارزش بودن درخت، اهالی روستا مراقب این اثر طبیعی هستند.

امامزاده هود (ع) در شهرستان رزنِ همدان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان همچنین عنوان کرد: با توجه به نیاز سنجی انجام شده امامزاده هود در شهرستان رزنِ همدان مرمت می‌شود.

مالمیر گفت: این بنای زیبا در روستای ینگی قلعه از تابع شهرستان رزن واقع شده و از آثار دوران مغول و قرن هشتم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در امامزاده هود، پلان بنا به صورت ۱۲ ضلعی اجرا شده و از شاخص‌های این اثر تزئینات آجر کاری و کاشی کاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: بنا در سال ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیون ریال فضای داخلی و بیرونی بنا مرمت خواهد شد.

مالمیر همچنین از کشف یک دستگاه فلز یاب در شهرستان تویسرکان خبر داد و گفت: در پی بازرسی از خودرویی در محدوده شهرستان تویسرکان یک دستگاه فلزیاب به همراه متعلقات کشف و ضبط شد.

وی افزود: با همکاری مأمورین مبارزه با قاچاق کالا و ارز تویسرکان پس از رصد اطلاعاتی مشترک و پس از متوقف کردن یک دستگاه خودرو و بازرسی از آن یک دستگاه فلزیاب به همراه متعلقات کشف و ضبط ودر همین راستا دو نفر دستگیر و ضمن توقیف خودرو به همراه فلزیاب مکشوفه جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.