گرگان- علمای اهل سنت گلستان بر حمایت از فلسطین تأکید کرده و بیان کردند که روز قدس برای یک روز و یک زمان نیست و مسلمانان همیشه به یاد قدس هستند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده و مردم جهان در این روز خشم و انزجار خود را نسبت به موجودیت رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنند.

روز قدس فرصتی برای همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان در راستای حمایت از بیت‌المقدس و ملت مظلوم فلسطین است و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی با وحدت و یکپارچگی زیر پرچم قرآن و کلام پیامبر اسلام (ص) گرد هم آمده و از ملتی که مورد ظلم و کشتار قرار گرفته، حمایت می‌کنند.

اما امسال با توجه به شیوع کرونا، برپایی راهپیمایی لغو شده اما گلستانی خشم و انزجار خود را از طریق فضای مجازی اعلام می‌کنند.

علمای اهل سنت هم در گفتگو با خبرگزاری مهر از فلسطین و قدس حمایت کرده و تأکید کردند که مردم ایران پایدارتر و محکم‌تر از همیشه روحیه استکبارستیزی خود را فریاد خواهند زد.

امام جمعه اهل سنت آق قلا در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: رهبر معظم انقلاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند تا همه مسلمانان و دولت‌های اسلامی را متوجه قبله اول مسلمین کنند که متأسفانه مورد ظلم رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

آخوند عبدالحی میرزاعلی افزود: امروز وظیفه ما است که به عنوان یک فرد مسلمان از قدس شریف حمایت کنیم.

وی ادامه داد: در آن زمان، همه دولت‌های اسلامی و مسلمانان جهان و حتی غیرمسلمانان این نامگذاری را بلافاصله قبول کردند و این روز به روز جهانی قدس تبدیل شد.

میرزاعلی گفت: قدس نماد وحدت و مجاهدت و قبله اول مسلمانان است بنابراین همه موظف هستیم که از قبله اول مسلمانان حمایت کنیم.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی

وی بیان کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا عملاً راهپیمایی در خیابان‌ها مقدور نیست و بنده به عنوان یک طلبه اهل سنت از کسانی که به فضای مجازی دسترسی دارند، از این فضا استفاده کرده و حمایت قاطع خود را اعلام کنند.

میرزاعلی اضافه کرد: امروز استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی معامله قرن یا همان فروش قدس و فلسطین شریف به رژیم صهیونیست را پیش کشیده‌اند.

وی ادامه داد: مسلمانان باید از قدس دفاع کرده و جواب قاطعانه «نه» در برابر این معامله استکبار جهانی اعلام کنند.

میرزاعلی گفت: همان طور که همیشه نفرت و انزجار خود را از صهیونیست و استکبار جهانی و دولت‌های نوکر مآب آنها اعلام کردیم، موظف هستیم امروز هم حمایت قاطع خود را نسبت به فلسطینیان عزیر و قدس شریف داشته باشیم.

امام جمعه اهل سنت آق قلا با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، اظهارکرد: سردار دل‌های برخی از گروهک‌های تروریستی از جمله داعش را نابود کرد.

وی افزود: ایشان سردار اسلام بود و همیشه از قدس شریف حمایت کرده و وظیفه ما است که راه ایشان را ادامه دهیم.

دل و روح مسلمانان با قدس آمیخته شده و به اشکال گوناگون از قدس و فلسطین حمایت خواهند کرد میرزاعلی گفت: ائمه اهل سنت ترکمن صحرا جلسه‌ای داشتند و در آنجا قاطعانه طوماری را تنظیم و امضا کردیم و در آن طومار، حمایت قاطع خود را از فلسطین اعلام کردند.

وی تصریح کرد: ما در حمایت از قدس، تا آخر ایستاده‌ایم و در این بین سنی و شیعه فرقی ندارد و همه بردار هستیم و قدس قبله اول ما است.

میرزاعلی گفت: این بار از طریق فضای مجازی نفرت و انزجار خود را اعلام خواهند کرد.

همیشه حامی فلسطین هستیم

امام جمعه گمیشان هم به خبرنگار مهر گفت که ما همیشه حامی فلسطین بوده و چه راهپیمایی کرده و چه نکنیم همیشه از فلسطین حکایت می‌کنیم و آنها را تنها نخواهیم گذاشت.

حاج امانگلدی آخوند حنفی افزود: دل و روح مردم هم همیشه با روز قدس آمیخته شده و در صحنه هستند و اگر امسال به دلیل کرونا راهپیمایی میسر نشد، سال‌های آینده با شیوه قبلی راه را خواهم پیمود.

وی ادامه داد: روز قدس یک روز و یک زمان نیست و ما همیشه به یاد قدس هستیم.

آخوند حنفی گفت: بی‌شک فلسطینیان مظلوم‌ترین افراد در جهان هستند که مورد حملات وحشیانه اسرائیل قرار گرفتند و صهیونیست‌ها هم به کسی رحم نمی‌کنند و بر همه افراد واجب است که در روز قدس به حمایت از این ملت ستمدیده بپردازند.

قدس نماد وحدت امت اسلامی است

امام جمعه اهل سنت نگین شهر هم در خصوص روز قدس، گفت که قدس نماد وحدت امت اسلامی است.

ابوبکر آخوند خوجملی افزود: طبق اعلام خضرت امام راحل آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس تعیین شده و رهبر معظم انقلاب هم این اعلام ارزشمند را با همراهی امت اسلامی استمرار بخشیدند.

وی ادامه داد: این یکی از آرمان‌های امام راحل و امت اسلامی است تا موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و تلاش برای آزادی قدس شریف از دست اشغالگران صهیونیست به عنوان قبله اول مسلمین همواره تا حصول نتیجه زنده نگه داشته شود.

آخوند خوجملی ادامه داد: امت اسلامی هرسال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان این پیام و آرمان را در راهپیمائی ها فریاد می‌زنند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این امکان میسر نشد و به همین دلیل استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های جمعی به صورت غیرحضوری این آرمان‌ها دنبال شود.

امام جمعه اهل سنت بندرترکمن هم گفت: روز جهانی قدس، وعده‌گاه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان در لبیک به فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای آزادی قدس شریف است.

حاج آخوند عبدالرحمن کر افزود: بزرگداشت روز قدس باعث زنده شدن روحیه مقاومت در بین فلسطینیان می‌شود اما امسال به سبب شیوع کرونا امکان شرکت در راهپیمایی از ما سلب شده است.

وی افزود: جامعه اهل سنت ترکمن صحرا همواره حمایت قاطعانه خود را از مردم فلسطین اعلام کرده و خود را دشمن شماره یک رژیم اشغالگر غاصب و کودک‌کُش اسرائیل می‌داند.