زکریا یوسفی پژوهشگر، آهنگساز و نوازنده سازهای کوبهای در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازهترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی بیان کرد: در این چند وقت که ویروس کرونا موجب تعطیلی و توقف بسیاری از فعالیتهای هنری شده، من هم تلاش کردم تا از این فرصت بهترین استفاده را کنم. به همین منظور مشغول نوشتن کتابی با موضوع «موسیقی سماع» شدم که به نوعی موضوع پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد من است که به دلیل اهمیت فراوانی که برایم دارد، تصمیم دارم آن را در قالب یک کتاب منتشر کنم.
وی ادامه داد: در کنار این کارهای پژوهشی مدتی است مشغول ضبط و تولید چند قطعه موسیقایی در حوزه آوازهای کردی هستم که قرار است در قالب چند تک آهنگ مختلف پیش روی مخاطبان قرار گیرد. آنچه در تولید این قطعات فارغ از موضوع نوازندگی برایم اهمیت دارد، تجربه خوانندگی است که در این سالها به صورت جسته و گریخته روی آن تمرکز داشتم. اما به دلیل اینکه نوازندگی وقت زیادی را از من میگرفت نمیتوانستم به صورت کامل روی این ماجرا متمرکز باشم. اما در این ماه شرایطی ایجاد شده که بتوانم بر اساس تجربههایی که در حوزههای مختلف موسیقی و آلبوم قبلی به دست آوردم نوعی از موسیقی را تجربه کنم که برایم تازگی دارد و فکر میکنم میتواند برای مخاطبان نیز جالب توجه باشد.
یوسفی اظهار کرد: امروز برای تولید آلبوم در ایران شرایط خوبی نداریم چرا که یک هنرمند وقتی اقدام به تولید آلبوم میکند، به دلیل فقدان نظام اقتصادی هدفمند و بدون پشتوانه در موسیقی شرایط دردناکی را تجربه خواهد کرد که جز شکست و سرخوردگی در اغلب موارد برای او دستاوردی ندارد. از این رو من شخصاً ترجیح میدهم اگر قرار است اثری از من در جامعه مخاطب معرفی شود متمرکز بر تک آهنگ باشد که هم نگرانی من را از مسائل اقتصادی این حوزه کم میکند و هم موجب میشود تا شنونده فرصت بیشتری برای شنیدن اثرم داشته باشد.
این نوازنده سازهای کوبهای در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: در این مدت همکاریهای مستمری با حسام ناصری، علیرضا قربانی و علیرضا افکاری داشتم که برخی از این پروژهها در هفتههای گذشته منتشر شده و برخی دیگر هم در نوبت انتشار است. به هر حال تمامی این فعالیتها مبتنی بر تجربیات جدیدی است که برخی از آنها اقتباس از ملودیهای موسیقی اقوام ایران و برخی دیگر هم مبتنی بر تلفیق موسیقیهایی از جمله موسیقی الکتروآکوستیک و مواردی مشابه است که برای من دربرگیرنده اتفاقات و تجربیات جدیدی است که امیدوارم مخاطبان نیز از این تجربهها رضایت داشته باشند.
یوسفی تصریح کرد: من تعصبی روی ژانر خاصی از موسیقی ندارم. آنچه برایم در حوزه موسیقی اهمیت دارد، پیگیری برای اجرای یک موسیقی استاندارد دارای اصالت است که ممکن است در هر نوع از موسیقی نیز قرار گیرد. به عبارتی من معتقدم یک نوازنده، یک آهنگساز یا یک خواننده میتواند بر اساس سلیقههای موسیقایی و آموزههای علمی خود در این عرصه در دموکراتیکترین شکل ممکن با موسیقی برخورد داشته باشد. در همین کارهای حسام ناصری شما میبینید که او با ترکیبی از سازهای زهی و پیانو میآید و از موسیقی ایرانی در چارچوبها و استانداردهای خودش استفاده میکند. پس چه عیبی دارد اگر بتوانیم روی این مسیر حرکت کنیم تجربه حضور در انواع موسیقی را نیز داشته باشیم.