سیدسعید زاهد زاهدانی استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تجارب و دستاوردهایی که در دوران کرونایی به دست آمد، گفت: اگر بخواهیم برای شرایط بعد از فروکش کردن تب تند ویروس کووید ۱۹ پیشنهادهای راهبردی ارائه کنیم، و بخواهیم با رویکرد امامین انقلاب، یعنی رویکرد فعال و امیدوار، به موضوع کرونا بنگریم، میتوانیم بگوئیم: در این مدت سرمایههای اجتماعی تولید شده است که باید قدر آنان را بدانیم و از آنان استفاده کنیم.
وی افزود: مثلاً تولید ماسک و اقلام بهداشتی بدون گرفتن مجوز از دولت، ولی زیر نظر وزارت بهداشت برای رعایت استانداردها، نشان داد که اگر دولت دست مردم را در تولید مایحتاج عمومی باز بگذارد، اما نظارت کافی داشته باشد، یکی از راههای تقویت تولید و به خصوص جهش تولید خواهد بود.
این استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: رزمایش همدلی و مواسات، غیر از نشان دادن نقش برجسته یک رهبر معنوی در جامعه، یکی از زیبا و در عین حال کارسازترین راهها، برای مبارزه با فقر در جامعه ما و حتی دیگر جوامع است.
زاهد زاهدانی اظهار کرد: از همین رزمایش مواسات میتوان نتایج دیگری هم گرفت و آن فرهنگ سازی برای عملیاتی کردن طرح اقتصاد اسلامی است. اقتصاد اسلامی اقتصادی است که فرهنگ مواسات در آن موج میزند. در این نوع از اقتصاد برعکس اقتصادهای سرمایه داری و سوسیالیستی که به علت تمرکز گرا بودن، تولید کننده نیاز مصرف کننده را تعیین میکند، مصرف کنندگان و نیاز آنهاست که تولید را رقم میزند.
این جامعه شناس تصریح کرد: اهتمام به همین تحولات و پی گیری همین نکات مثبت، تأثیر به سزایی در متحول کردن علوم انسانی و اجتماعی و سبک زندگی مردم و در نتیجه پیش رفت به سمت تمدن جدید اسلامی خواهد داشت. از جمله سرمایههای اجتماعی تولید شده در این مدت، نشان دادن نقش از خود گذشتگی و ایثار در جامعه پزشکی است در مقابل تصور بدی که از این قشر اجتماعی قبلاً وجود داشت و آنان را به صورت قشری طماع و زیرمیزی بگیری و از این قبیل خصلتها تصویر میکرد. میتوان گفت ویروس کووید ۱۹ قشر بهداشتی و پزشکی جامعه ما را تطهیر کرد و در جایگاه شایسته خود نشاند. باید از این وضع استقبال و حراست کرد.
وی با بیان اینکه همراهی علم و دین هم از دیگر دستاوردهای این دوران است، گفت: هر چند برخی نگران این هستند که توسل به پزشکی مدرن، موجب گرایش به سکولاریسم شود، همان طور که در دوران رنسانس در اروپا چنین شد. اما باید گفت که دین اسلام با آنچه از دین مسیحیت در آن زمان در اروپا باقی مانده بود، بسیار متفاوت است. اسلام مکتبی پویا و زنده است که با شرایط اجتماعی مختلف نه تنها خود را وفق میدهد بلکه در آن رشد میکند. امروز نیاز به معنویت در کل عالم حس میشود. نسخههای معنوی که ما میتوانیم در این مدت برای آرامش و رشد جامعه بپیچیم، مانند انتظار فرج و همین مواسات و هم دلی، خود نمونههایی ارزنده برای تشفی این گونه از نیازها در سطح ملی و جهانی است.