کرج - مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: آزمون‌های پایه‌های دوازدهم و نهم تحصیلی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

سالار قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از بیست و هفتم اردیبهشت ماه و همزمان با بازگشایی مجدد مدارس، تعدادی از دانش آموزان به صورت روزانه برای رفع اشکال به مدارس محل تحصیل خود مراجعه کرده اند، اظهار کرد: در کلاس‌های رفع اشکال، اغلب دانش آموزانی شرکت کردند که به اینترنت دسترسی نداشتند یا به هر طریقی امکان استفاده از آموزش‌های مجازی برای آنها فراهم نبود.

وی ادامه داد: در هفته نخست بازگشایی مدارس به صورت میانگین بالغ بر ۶.۵ درصد از دانش آموزان استان البرز در کلاس‌های رفع اشکال شرکت کرده اند، این تعداد از دانش آموزان از پایه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی و در سطح روستاها و شهرهای مختلف استان بوده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: در حال حاضر نیز معاونت‌های آموزش متوسطه و آموزش ابتدایی در سطح اداره کل آموزش و پرورش استان البرز و همچنین ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف در حال بررسی و ارزیابی تأثیر این آموزش‌ها و رفع اشکال به صورت حضوری هستند.

آزمون‌های پایه‌های دوازدهم و نهم تحصیلی به صورت حضوری برگزار خواهد شد قاسمی افزود: در بحث بازگشایی مدارس در بازه کنونی هدف مهم جبران عقب ماندگی تحصیلی آن دسته از دانش آموزانی بوده است که فرصت استفاده از آموزش‌های مجازی را نداشتند و یا در برخی سرفصل‌های دروس اشکالات درسی داشتند که باید به صورت حضوری و با ذکر نکات کافی از سوی معلم به آنها پاسخ داده شود.

وی بیان کرد: پایین بودن درصد حضور دانش آموزان در کلاس‌های رفع اشکال می‌تواند نشان از این باشد که تعداد قابل توجهی از آنها توانسته اند به خوبی از آموزش‌های مجازی، تلویزیونی و شبکه شاد استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در بخش دیگری در خصوص برگزاری آزمون‌های مقاطع مختلف تحصیلی نیز گفت: طبق اعلام قبلی آزمون‌های پایه‌های دوازدهم و نهم تحصیلی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

قاسمی تاکید کرد: علاوه بر پایه‌های نهم و دوازدهم برای سایر مقاطع تحصیلی دورهای اول و دوم متوسطه نیز اگر شورای یک مدارس تشخیص دهد که در یک درس خاص نیاز به برگزاری آزمون حضوری است و از طرفی به لحاظ محیطی و فیزیکی شرایط برگزاری آزمون از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در برابر بیماری کرونا در این مدارس فراهم باشد، می‌توانند به صورت حضوری آن آزمون را برگزار کنند.

تعیین نمرات پایه‌های مختلف تحصیلی دوره اول و دوم ابتدایی مانند سال‌های گذشته توصیفی و برآیندی از مجموعه عملکرد کلاسی دانش آموز با محوریت معلم است وی در خصوص دیگر روش‌های لحاظ شده برای درج نمرات پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم متوسطه نیز توضیح داد: برگزاری آزمون‌های غیرحضوری، لحاظ کردن برآیند نمرات سالیانه و همچنین در نظر گرفتن فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سنجش نمرات پایان سال تحصیلی از دیگر روش‌هایی است که تصمیم گیری در مورد آن به شورای مدارس سپرده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: در مورد تعیین نمرات پایه‌های مختلف تحصیلی دوره اول و دوم ابتدایی نیز ارزشیابی همانند سال‌های گذشته توصیفی و برآیندی از مجموعه عملکرد کلاسی دانش آموز با محوریت معلم است.

قاسمی با اشاره به اینکه درباره کلاس اولی‌ها حساسیت بیشتری وجود دارد، تاکید کرد: در دستورالعمل یک بند خاص برای آنها در نظر گرفته شده تا علاوه بر ارزیابی که معلم انجام می‌دهد و این ارزیابی باید به صورت کتبی باشد تا دانش‌آموز بتواند حروف را بنویسد و بشناسند، مدیر مدرسه هم باید آن را تأیید کند.

وی همچنین تاکید کرد: هر زمان معلمان ابتدایی تشخیص دهند یادگیری دانش‌آموزان به اتمام رسیده است، می‌توانند نتایج ارزشیابی را در کارنامه آن‌ها ثبت کنند.