رئیس جمهور گفت: بخش مهمی از علت پیشرفت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این مدت مدیون ایستادگی همه ملت به ویژه دانشجویان بوده که در نتیجه آن ایران به کشوری هسته ای تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهور در برنامه پایانی سفر 5 روزه اش به استان اصفهان امروز در جمع پرشور و صمیمی دانشجویان و اساتید این استان حاضر شد و طی سخنانی با اعلام اینکه دشمنان هنوز به خاطر هسته ای شدن ایران اسلامی گیج هستند، خاطرنشان کرد: آنها در سیاست منزوی کردن ایران شکست خورده اند و به رغم سیاست های آنها حلقه های جمهوری اسلامی ایران از آمریکای لاتین تا اروپا ، آسیا و منطقه خاورمیانه به هم وصل شده و یک جبهه پایداری در دنیا علیه استکبار شکل گرفته است.

احمدی نژاد دانشجویان را به تداوم خودسازی، تحصیل و ایستادگی فراخواند و یادآور شد: دولت در عرصه داخلی به طور مطلق وارد دسته بندی ها و خط کشی های رایج نشده و بنا هم ندارد وارد این گونه فضاها شود، زیرا پیش از این کشور به صورت حزبی اداره می شد و به همین علت فضای سیاسی پر از امتیاز خواهی، تنش و دغدغه بود، اما در این مدت فضای امید و تلاش در کشور حاکم شد.

وی سیاست خارجی دولت نهم را بر پایه عزت استوار دانست و اظهار داشت: تا چندی پیش "یو سی اف" اصفهان بدون هیچ دیلی پلمپ شده بود و حتی پیغام داده بودند که باید رشته های دانشگاهی مثل فیزیک و شیمی را به علت ارتباط با رشته هسته ای تعطیل کنید، آنها حتی درباره انتخابات ما نیز دخالت کرده و علنا می گفتند به چه شخصی یا گروهی رای دهید، خیال می کردند در دوره قاجار به سر می برند، اما الان می بینید که وضع و موضع آنها چگونه شده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود دولت نهم را "هماهنگ ترین کابینه پس از انقلاب"  دانست و تاکید کرد: برخلاف گذشته که وزیران کابینه از طریق روزنامه ها با هم صحبت کرده و به هم پاسخ می دادند، به فضل الهی در دولت نهم وزیران به صورت منسجم، هماهنگ و دوشادوش هم حرکت می کنند ، اگر چه در آغاز ورود این دولت به صحنه، جبهه های گسترده ای در ابعاد مختلف در مقابلش گشوده شد و در پاره ای مسائل کاستی هایی به وجودآمد.

احمدی نژاد با اعلام اینکه اجرای عدالت، دشوار است گفت: اما بدانید به فضل الهی در این زمینه به هیچ وجه کوتاه نمی آیم و اگر همه ما به ویژه شما دانشجویان در زمینه های علمی و معنوی خودمان را محکم بسازیم می توانیم در مسیر سخت اجرای عدالت گام های موثری برداریم.

وی افزود اجرای عدالت گاهی سبب می شود دوست 30 ساله انسان نیز در برابرش بایستد و بعضی مدعیان را هم به جبهه گیری وادار کند، چنانچه در ماجرای یک پرونده، حدود یک سال و نیم به متخلفان تذکر دادم. اما پس از این همه مدت که اخیرا دستور عزل آنها را صادر کردیم. بعضی مدعیان نیز تاب نیاوردند و زبان به گلایه گشودند. ما با هیچ کس تعارف نداریم، زیرا معتقدیم اصولگرایی، ارزشگرایی یک تابلو نیست ، بلکه محتوا و معیار است.

رئیس جمهور به شرایط تحویل دولت نهم در چهارم شهریور 84 اشاره و اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی در نیمه اول سال 84، 5/3  میلیون بیکار داشتیم و صادرات غیر نفتی هم در مجموع 5/7 میلیارد دلار بود اما از نمیه دوم سال 84  تا پایان سال 85 یک میلیون و 150 هزار ظرفیت اشتغال اضافه شد. در سال 84 صادرات غیر نفتی به 3/11 میلیارد دلار و در سال 85 به 3/16  میلیارد دلار رسید که یک جهش بزرگ محسوب می شود.

وی گفت: در سال 85 فعالیت های عمرانی 4/2 برابر نسبت به سال 83 افزایش یافت و ما معتقدیم این میزان باید به بالای 3 درصد برسد. چنانچه رشد واردات ما از 33 درصد به 1/4 درصد رسیده و 2 میلیارد دلار هم در سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی داشتیم.

رئیس شورای اقتصاد همچنین از کاهش نرخ سود بانکی دفاع کرد و افزود: همین آقایانی که برنامه چهارم را نوشتند تاکید کردند دولت باید سال به سال سود بانکی را پایین بیاورد، چون این به ضرر اقتصاد کشور است ، اما اکنون تصمیم ما را غیر کارشناسی می خوانند.