دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اساس مبارزه با مواد مخدر بر کاهش تقاضا، کاهش آسیب در تمامی حوزه ها و مقابله حرفه ای با مواد مخدر استوار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل احمدی مقدم در دیدار با "جاندوس اسنف"، رئیس دبیرخانه مجمع تعامل و اعتماد سازی آسیا (CICA) گفت: اساس مبارزه در یکی دو سال اخیر کاهش تقاضای مواد مخدر و کاهش آسیب در تمامی زمینه های فردی، خانواده و اجتماعی و مقابله حرفه ای با عرضه مواد مخدر استوار است.

مشاور رئیس جمهور همچنین مهمترین برنامه های آتی ستاد مبارزه با مواد مخدر را ساماندهی مرکزهای درمانی پلیس مدار و تبلیغات اجتماعی  برای آگاهی سازی جامعه در راستای اصل پیشگیری از اعتیاد برشمرد.

احمدی مقدم در ادامه گفت: برنامه وسیعی را برای بستن مرزها با افغانستان و پاکستان داریم و در آینده وضعیت نسبتا خوبی در کنترل مرزها خواهیم داشت.

وی در ادامه ضمن ابراز تاسف از کشت بی رویه و افزایش تولید مواد مخدر به رقم حدود 7 هزار تن در سال جاری پس از حضور نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان، گفت: به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران همواره  درگیر مسئله مواد مخدر در منطقه بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از ایران به عنوان مسیر ترانزیت مواد مخدر به اروپا یاد کرد و افزود: مسائل افغانستان باید محور اهتمام کشورهای منطقه و جهان باشد، افغانستانی توسعه یافته و عاری از فقر و مواد مخدر داشته باشیم، چرا که مواد مخدر مرز نمی شناسد و کشورها هم نباید ملاحظات سیاسی را در جهت مبارزه با مواد مخدر لحاظ کنند.

احمدی مقدم افزود: ما امسال برنامه داریم که 300 هزار نفر معتاد هروئینی و تزریقی را زیر درمان متادون قرار دهیم و برای این کار سازماندهی لازم را انجام داده ایم و انشاءالله بتوانیم گام های بلندی در این زمینه را در سال جاری و آینده برداریم. ضمن اینکه برنامه های زیادی برای پیشگیری از گرایش به مواد مخدر از طریق اقدام های مختلف فرهنگی داریم.

جاندوس اسنف، نیز در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال مبارزه بی امانی با مواد مخدر است و در این  راه شهدای زیادی را نیز تقدیم ملت خود و حتی دیگر ملت های جهان کرده ، گفت: در واقع ایران یک الگوی بسیار  مناسب و مشخص برای دیگر کشورها در این زمینه است و دنیا باید از این الگو پیروی کند.

وی با اشاره به اینکه به شدت تحت تاثیر اقدام های کاهش تقاضا در جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، افزود: ایران دارای تجاربی غنی در امر مبارزه با مواد مخدر در تمام زمینه ها است و ما نیازمند همکاری همه جانبه شما هستیم.