بجنورد- مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان (عج) روستای قلی در خراسان شمالی گفت: با تولید پیله کرم ابریشم برای ۳۱ خانواده روستای قلی از توابع شهرستان جاجرم اشتغال ایجاد شد.

علی اصغر نورانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: باتوجه به قابلیت و استعداد پرورش پیله کرم ابریشم در روستای قلی از شهرستان جاجرم، طرح راه اندازی زمینه تولید بیشتر این محصول و توسعه نوغانداری و نیز ایجاد اشتغال در این منطقه، تدوین و ارائه شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان (عج) روستای قلی ادامه داد: با ارائه طرحی در سال ۹۷ به جهاد کشاورزی توانستیم با اعتباری که پیش از این و در سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی برای تولید پیله کرم ابریشم و توسعه نوغانداری در این منطقه تصویب شده برای ۳۱ خانواده روستا زمینه اشتغال در این حوزه را فراهم آوریم.

وی افزود: بر این اساس در سال گذشته ۳۱ جایگاه پرورش کرم ابریشم (تلنبار) همراه با ۱۵۰ بسته تخم نوغان و ۳۰ هزار نهال انواع درخت توت با هزینه هرکدام از جایگاه‌ها معادل ۱۵ میلیون تومان احداث و بستر تولید آغاز شد.

نورانی تصریح کرد: با اجرای این طرح، ضمن مشارکت اهالی مسجد با دهیاری و جهاد کشاورزی در روستا، به طور میانگین برای ۳ نفر در هر خانواده ایجاد اشتغال شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان (عج) روستای قلی مرحله برداشت پیله تر از زمان تفریخ و ارائه به بازار را ۲۲ تا ۲۵ روز اعلام کرد واظهار داشت: هر بسته تخم نوغان در سال گذشته محتوی ۱۸ هزار تخم بوده که ازهر بسته ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم به طور متوسط پیله تر برداشت شده که هر کیلو را به مبلغ ۲۹ هزار تومان به فروش رفت.

وی پرورش قارچ و راه اندازی کارگاه تولید فرش و گلیم را جزو برنامه‌های آتی این کانون برای فعالان و اهالی روستا اعلام کرد و بیان کرد: با مشارکت کانون فرهنگی مسجد و خانه بهداشت و دهیار، اقداماتی پیرامون مقابله با کرونا و رزمایش همدلی انجام شد.

گفتنی است، روستای قِلی از توابع شهرستان جاجرم طبق آخرین آمار یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت دارد.