اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: غفلت از صدمات جبران ناپذیری در زمینه اقتصادی و اجتماعی برای کشور دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید حسن عاملی عصر سه‌شنبه در نشستی که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و استاندار اردبیل برگزار شد خواستار توجه ویژه مسئولین به استان اردبیل شد و عنوان کرد: نخبگان نه تنها در مرکز بلکه باید در سراسر کشور مورد حمایت قرار گیرند و در جهت رشد علم و فناوری و استفاده از استعدادها به شهرستان‌ها و استان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی استان اردبیل را دارای اساتید و نخبگان برجسته مطرح کرد و افزود: این پتانسیل بالا باید در راستای جهش تولید و عمل به منویات مقام معظم رهبری در جهت رشد اقتصادی کشور حمایت و استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان، معاونت علمی و فناوری را جزو حساس‌ترین مسئولیت‌ها دانست و تصریح کرد: غفلت از علوم در گذشته را جبران باید با تلاش و کشف استعدادها جبران کرد، چرا که غفلت از علم موجب شده در طول تاریخ ضربه‌های بسیاری برای کشورمان از تمامی جهات وارد شود.

آیت الله عاملی شاهان گذشته را نسبت به علم و جایگاه آن غافل و بی‌توجه دانست و بیان کرد: اگر در زمان شاهان گذشته به علم ارزش قائل می‌شدند داشته‌های ما به یغما نمی‌رفت. وی ارج نهادن به علم را موجب پیشرفت کشور دانست و افزود: در زمان صفویه علم جایگاه خود را پیدا کرد و ارج نهادن به جایگاه علم و علما در کشورمان اتفاق افتاد و کشور ایران شاهد پیشرفت‌های علمی بسیاری در آن دوران شد.

نماینده ولی فقیه در استان از ظرفیت و امکان تبدیل علم به ثروت در مراکز دانش بنیان خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت علم و فناوری و وجود ایده‌های نو برای رشد اقتصادی و عبور از مشکلات، امروز نیاز اساسی کشور توجه به این مبحث بوده و آینده‌ی کشور در دست علم و شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

آیت‌الله عاملی در تعبیری اقتصاد مقاومتی را مقاومت در برابر شکنندگی‌ها خواند و بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت مسئولین وهمت جوانان و نخبگان می‌توانند کشور را از مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه نجات دهند.

وی با اشاره به اهمیت وظایف دانشگاه‌ها در قبال آموزش علمی و تربیتی دانشجویان، تاکید کرد: باید بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان مرکزی باشد که نتیجه علم آموختگی دانشجویان را به مردم ارائه دهد که در غیر این صورت می‌توان گفت که تلاش دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات مردم و خدمت به جامعه عقیم مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان خواستار وام‌های ارزان قیمت برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از معاونت علمی رئیس جمهور شد و اظهار کرد: می‌خواهیم سهم دولت در صندوق نوآوری که در استان اردبیل راه اندازی می‌شود محسوس باشد.

در ابتدای این دیدار استاندار اردبیل گزارش مختصری از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ارائه داد و از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث ساختمان پارک علم و فناوری در استان اردبیل خبر داد.

اکبر بهنام جو با اشاره به در دست اقدام بودن مجتمع علمی فناوری استان اردبیل، اظهار کرد: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صندوق نوآوری از هفته آینده با اعتبار اولیه ۱۵ میلیارد تومان راه اندازی می‌شود و امید آن داریم که در آینده شاهد رشد و پیشرفت این شرکت‌ها و فعالیت آنان در جهت رفع مشکلات کشور و خروج از وابستگی به اقتصاد نفتی باشیم.