یک شرکت دانش بنیان دستگاه نازل «سی‌ان‌جی» را برای توزیع حامل‌های انرژی گازی به تولید رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، دستگاه نازل «سی‌ان‌جی» از جمله تجهیزات بسیار ضروری برای توزیع حامل‌های انرژی گازی در سطح کشور است. این دستگاه از سوی چند شرکت محدود بین‌المللی تولید می‌شود و یک شرکت دانش‌بنیان توانست با بومی‌سازی آن، نیاز کشور به این دستگاه را مرتفع سازد.

 محمدرضا خیرابی شبستری رئیس هیئت مدیر شرکت دانش‌بنیان در این‌باره گفت: در جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی روی سکوی سوخت گیری یک دستگاه دیسپنسر وجود دارد و مجموعه نازل سی‌ان‌جی، کار انتقال سوخت از این دستگاه به خودرو را بر عهده دارد. این دستگاه توسط چند شرکت محدود آمریکایی و اروپای تولید می‌شود و آنها از فروش دستگاه و فروش قطعات و خدمات پس از فروش به ما خودداری می‌کردند. به همین دلیل بحث تعمیر این تجهیزات در برخی کارگاه‌های غیر مجاز و غیراستاندارد انجام می‌شد و همین موضوع خود مشکل‌ساز شده بود.

رئیس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان افزود: بر این اساس، این شرکت دانش‌بنیان، کار نمونه‌سازی را در یکی از کشورهای اروپایی به اتمام رساند و سپس کار تولید یک محصول ایرانی را در مجموعه پارک پردیس معاونت علمی آغاز کرد.

وی بیان کرد: این محصول ایرانی به مرحله تولید تجاری رسید و در حال حاضر این شرکت توان تامین نیاز داخل در این حوزه را دارد. همچنین کلیه قطعات و خدمات پس از فروش نیز توسط شرکت در داخل عرضه می‌شود و همین موضوع خود پاسخی فناورانه برای یک نیاز را فراهم کرد.

خیرابی ادامه داد: پیش از این شرکت‌های خارجی حتی از ارسال قطعات یدکی لازم برای تعمیر این دستگاه به ایران نیز خود‎داری می‌کردند. اما در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان،  علاوه بر گارانتی محصول، گارانتی تعمیر نیز ارائه می‌کند. یعنی پس از تعمیر اگر محصول بلافاصله به تعمیر نیاز داشت و یا تعمیر کارآمد نبود، این دستگاه به صورت رایگان مجدداً عیب یابی و تعمیر می‌شود.

وی  گفت: با توجه به اینکه چند شرکت محدود در دنیا این دستگاه را تولید می‌کنند، می‌توان مقایسه کرد و متوجه شد که این یک دستگاه کاملاً ایرانی است و با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه مشابه خارجی در داخل کشور تولید می‌شود. در حال این مجموعه دانش‌بنیان مشغول کار روی  نمونه‌های برای تولید در آینده است و اقدامات قابل توجهی در  حوزه CNG و کنترل‌های التراسونیک انجام داده است که پس از پایان مراحل آزمایشگاهی به تولید انبوه خواهد رسید.