شاهرود- مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به کمبود اعتبارات عمرانی در حوزه‌های استان، گفت: پروژه‌هایی مانند مدرسه علمیه بسطام و دامغان امروز با کمبود بودجه روبرو هستند.

حجت‌الاسلام محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین شرایط حوزه‌های علمیه استان سمنان بیان کرد: ثبت‌نام حوزه‌های استان در مقاطع خواهران و برادران هم اکنون در حال انجام است و حوزه‌های علمیه در سطح سیکل و دیپلم طلبه می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه داوطلبان ورود به حوزه علمیه در بسطام، شاهرود، سمنان، دامغان، مهدی‌شهر و … در حال پذیرش هستند، افزود: سایت ثبت نام طلاب طراحی جدید شده و در نتیجه در برخی موارد نادر اگر طلبه‌ها موفق به ورود و ثبت نام از طریق این سامانه نشدند می‌توانند به صورت حضوری به مدرسه‌های علمیه و حوزه‌های استان سمنان مراجعه و برای ادامه سال تحصیلی ثبت نام کنند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان بیان کرد: در حوزه هماهنگی و وحدت، اساتید مجرب و بسترهای خوبی مثل زمینه‌های موقوفات مدارس و … وضعیت خوبی بر حوزه‌های علمیه استان سمنان حاکم است اما کمبود اعتبارات یکی از مشکلات عدیده این مدارس دینی است.

رستمیان با بیان اینکه بهترین زمینه موقوفات که بستر ترویج و تبلیغ دین هستند، بیان کرد: موقوفات سابقه دار در استان خوشبختانه زیاد هستند اما برخی از آن‌ها که به شکل قنوات و باغات و … بودند متأسفانه بر اثر خشکسالی و مرور زمان از بین رفته‌اند، لذا ما در مجموعه حوزه علمیه استان مجدداً در حال احیای این موقوفات هستیم چرا که هکتارها زمین و اراضی کشاورزی امروز در وقف حوزه علمیه وجود دارند که احیای آن‌ها می‌تواند تمام مشکلات اعتباری حوزه علمیه استان سمنان را رفع کند تا جایی که حتی نیاز به موقوفه جدید هم نباشد.

وی در دیگر بخش سخنان خود با بیان اینکه ۱۳ حوزه فعال خواهران و ۱۵ حوزه و مدرسه ویژه برادران در سطح استان سمنان وجود دارد، افزود: هزار طلبه برادر و خواهر از پایه یک تا ۱۰ و درس خارج مشغول به درس خواندن در حوزه علمیه استان سمنان هستند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان در پاسخی درباره وضعیت امتحانات حوزه در ایام کرونا، توضیح داد: کلاس‌های حوزه علمیه از اسفندماه تاکنون به صورت مجازی برگزار می‌شد اما امتحانات حوزه به صورت حضوری با رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی هم اکنون در حال اجرا هستند.

رستمیان با بیان اینکه حوزه علمیه استان سمنان سالانه ظرفیت پذیرش ۲۰۰ طلبه را دارد که متأسفانه سال قبل فقط ۶۰ طلبه جذب این مدارس شدند، بیان کرد: نیاز داریم تا مدارس و حوزه علمیه را به جوانان بشناسانیم تا بدانند که حضور در این حوزه‌ها برای آینده آن‌ها چه ثمراتی دارد تا شاهد حضور مستمر و پرشور جوانان در این مدارس باشیم.

وی افزود: البته جذب جوانان نخبه هم اکنون نیز در برخی نقاط استان سمنان در دست اجرا است و جوانان مستعد دوره ۱۰ ساله درس خواندن در حوزه را به صورت فشرده‌تر طی کرده و از آن‌ها به خوبی بهره کافی علمی و اجرایی گرفته خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان درباره پروژه‌های نیمه تمام استان، تاکید کرد: مدرسه بسطام، مدرسه دامغان و مدرسه‌ای که به نام مرحوم آیت‌الله مرتضی اشرفی در شاهرود قرار است ساخته شود، در زمره پروژه‌های نیمه تمامی هستند که البته کمبود اعتبارات نیز برای آن‌ها وجود دارد لذا امیدواریم هم اعتبارات این طرح‌ها مصوب و هم بتوانیم از ظرفیت واقفان در این حوزه برخوردار شویم.