قزوین- معاون پژوهشی حوزه علمیه قزوین گفت: ۷ مدرسه تخصصی و یک کتابخانه بزرگ با ۸۰ هزار جلد کتاب در اختیار محققان و پژوهشگران روحانی و دوستداران علم و دانش است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا سبحانی نیا معاون پژوهشی حوزه علمیه قزوین در نشست با خبرنگاران که عصر یکشنبه در محل حوزه علمیه قزوین برگزار شد اظهار داشت: پژوهش موتور محرک علم و دانش است و پژوهشگران با تولید دانش توانسته اند به دستاوردهای کاربردی خوبی برسند.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی به عنوان ام القرای شیعه همواره چشم امید مردم مسلمان جهان بوده لذا اگر بتوانیم با پژوهش‌های دینی به علوم تحقیقی در حوزه اسلامی کمک کنیم بدون شک بسیاری از مسلمانان از این دستاوردهای پژوهشی بهره خواهند گرفت.

سبحانی نیا گفت: در حوزه پژوهش ابتدا از اساتید حوزه آغاز کردیم و باور داریم که پژوهش متکی به آموزش است و کسانی می‌توانند پژوهشگر خوبی باشند که آموزش‌های خوبی دیده باشند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه قزوین یادآور شد: تقویت پژوهشگری در میان اساتید حوزه علمیه از اولویت‌های ما در سال جاری است که با نشست‌های علمی، جذب اساتید خوش فکر و محقق تلاش کرده ایم چشم اندازها و نیازهای در ۵ سال آینده را ارائه کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی این معاونت اضافه کرد: یکی از امکانات علمی و پژوهشی حوزه علمیه کتابخانه امام صادق (ع) در محدوده مسجد پنجه علی با ۸۰ هزار جلد کتاب است که در سه طبقه بزرگترین کتابخانه اسلامی و منبع بسیار ارزشمندی برای محققان و پژوهشگران محسوب می‌شود.

سبحانی نیا گفت: در این کتابخانه که ۷۰۰ مترمربع زیربنا و یک قرائت خانه بزرگ دارد ۱۲ هزار نفر عضویت دارند که ۷۰ درصد بهره برداران آن را افراد غیر روحانی تشکیل می‌دهند و دانش پژوهان دانشگاه و حوزه بخوبی از آن استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: روحانیون، طلاب و دانشجویان و اهل علم از این کتابخانه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر استفاده می‌کنند و گاهی اوقات مراجعانی از سایر استان‌های همجوار هم داریم که بیانگر غنای علمی کتب آن است.

سبحانی نیا تصریح کرد: یکی دیگر از مؤسسات حوزه علمیه مدارس آن است که در حال حاضر ۷ مدرسه داریم که یکی از آنها مرکز تخصصی علامه رفیعی با آموزش‌های مستقل است.

حجت الاسلام علی اصغر رضایی معاون آموزشی حوزه علمیه قزوین هم در گزارشی در خصوص فعالیت‌های آموزشی، مهمترین شاخص در آموزش، پیگیری و رصد نخبه گان و تبلیغ، تدریس و مهارت آموزی علمای زبده مطالبی بیان کرد.