اصفهان-دبیر کارگروه بازاریابی میز ملی صنایع دستی گفت: با تغییر اساسی صنایع دستی متناسب با سلیقه مخاطبان و تسهیل گری دولت می توان برای حفظ بازار صنایع دستی در دنیا به نتیجه رسید.

ستار کیان پور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به انتقال میز ملی صادرات صنایع دستی از استان همدان به استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت ایجاد میزهای تخصصی صنایع دستی، میز ملی صادرات صنایع دستی به استان اصفهان منتقل شد.

وی افزود: ریاست میز ملی صادرات صنایع دستی برعهده وزارت صمت و به دبیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان است که در جلسه اخیر چهار کارگروه بر اساس نیازهای میز ملی صادرات صنایع دستی تشکیل شد.

دبیر کارگروه توسعه پایدار گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان چهار کارگروه میز ملی صادرات صنایع دستی را معرفی کرد و گفت: کارگروه نخست رفع موانع تولید و کارگروه دوم رفع موانع صادرات و کارگروه سوم تحقیق، پژوهش و مطالعات کاربردی و بازاریابی و کارگروه چهارم سازمانی و رفع مشکلات سازمانی و اداری ایجاد شد تا در یک نگاه تخصصی مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف میزصادرات مورد بررسی قرار بگیرد.

هم افزایی و همفکری؛ رسالت میز ملی صادرات صنایع دستی

وی با تاکید بر اینکه رسالت میز ملی صادرات صنایع دستی، هم افزایی و هم فکری و ارائه پیشنهادات به وزارت صمت برای ارائه به هیأت دولت جهت تنظیم قوانین و ضوابط برای تسهیل صادرات صنایع دستی است، تصریح کرد: در یک نگاه کارگروه‌های میز ملی صادرات در قالب استانی و پس از آن به صورت کشوری برگزار می‌شوند.

کیان پور به راه اندازی سایت IHTPO.ir که بستر تعاملات بیشتر میز ملی صادرات را فراهم می‌کند، اشاره‌ای داشت و گفت: تعامل با دانشگاه‌ها و استفاده از تجارب و ظرفیت‌های گذشته نخستین گام کارگروه میز ملی صادرات بود تا با تجمیع اطلاعات لازم در بانک اطلاعاتی بتوان مسائل صادرات صنایع دستی را شناسایی و بررسی کرد.

وی به خدمات حقوقی پنج ساعت در هفته به صورت رایگان برای صادرکنندگان صنایع دستی داشت و اعلام کرد: با همکاری کنسولگری روسیه در استان اصفهان تیمی جهت تسهیل صادرات صنایع دستی به روسیه شکل گرفته است و با تحقیق بر روی بلاک چین‌ها به دنبال توسعه صادرات با ارزهای دیجیتال هستیم.

دبیر کارگروه تحقیق و پژوهش، مطالعات کاربردی و بازاریابی، راه برون رفت صادرات صنایع دستی در دوران پساکرونا را در همدلی و هم افزایی فعالان این حوزه دانست و افزود: برای حفظ بازار صنایع دستی در بازارهای جهانی چاره‌ای جز تغییر متناسب با ذائقه بازار نداریم که راه حل آن شناسایی دقیق بازارهای جهانی صنایع دستی و پژوهش با استراتژی‌های دقیق و تسهیل گری دولت برای تبادل ارز و حضور در نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری و صنایع دستی است.