به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی ضمن اعلام این خبر که دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» در حال تدوین و گردآوری است گفت: گروه دائره المعارف های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه ارائه دانشنامه های تخصصی قرآنی که برگرفته از دائره المعارف قران کریم است، دانشنامه قرآنی «امنیت متعالیه» را ارائه می کند.
وی با بیان این که دانشنامه قرآنی «امنیت» بر اساس امنیت متعالیه ارائه خواهد شد، گفت: در این دانشنامه، مدخل های مرتبط با امنیت را ارائه می کنیم و بر اساس طرح و نظری که حجت الاسلام والمسلمین دکتر لکزایی دارند، بحث امنیت را نه در قلمرویی که امروز در دانش سیاسی مطرح است، بلکه بر اساس امنیتی که بر گرفته از مکتب اسلام است، ارائه خواهیم کرد.
مدیر گروه دائره المعارف های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کردک امنیت بر آمده از اسلام و قرآن، امنیتی است که متوجه شکوفایی استعدادهای انسان با محوریت عقل و آموزه های پیامبران الهی است.
وی با اشاره به این که از شاخص های امنیت متعالیه این است که هم ناظر به دنیا و هم ناظر به آخرت است، افزود: امنیت متعالیه هم امور مادی و هم امور معنوی را شامل می شود و در سه ساحت باورها، اخلاق و رفتار حضور دارند.
حجت الاسلام والمسلمین خراسانی اظهار داشت: با توجه به تعریف ذکر شده از امنیت متعالیه، طیف وسیعی از مدخل های دایره المعارف ذیل این قلمرو و مفهوم قرار می گیرد و بر همین اساس، دانشنامه تخصصی «امنیت متعالیه» را تدوین می کنیم.
وی با اشاره به عوامل و اسباب امنیت گفت: بخش زیادی از مدخل های دائره المعارف قرآن کریم از عوامل و اسباب امنیت بشمار می آید که این عوامل اعم از عوامل مادی و معنوی، باورها و اخلاق و رفتار انسان ها و افعال و اوصاف الهی و افعال و گروه های اثر گذار در ایجاد امنیت است.طیف وسیعی از مدخل های دائره المعارف قرآن کریم ذیل امنیت قرار می گیرد و تلاش خواهد شد که امسال جلد اول دانشنامه «امنیت متعالیه» را با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین دکتر لکزایی منتشر کنیم و کارهای مقدماتی جلدهای دوم و سوم را نیز تا پایان سال جاری انجام دهیم.
مدیر گروه دائره المعارف های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که پیش بینی می شود که دانشنامه «امنیت متعالیه» در نهایت در حدود ۶ جلد منتشر و بیش از ۱۲۰۰ مدخل را شامل شود، خاطرنشان کرد: امنیت متعالیه فراتر از اخلاق، فقه و کلام است و به مراتب از مجموع مدخل های دانش علوم سیاسی وسیع تر و گسترده تر خواهد بود.