شیراز - معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از شناسایی تخلف عرضه خارج از شبکه لاستیک توسط دو نمایندگی این کالا در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان صمت فارس، محمدابراهیم صداقت اظهار داشت: ۲ نمایندگی عرضه لاستیک در کوار مرتکب تخلف عرضه خارج از شبکه لاستیک شده‌اند و برای آنها پرونده تخلف به ارزش بیش از ۵ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

به گفته وی بازرسان زمانی متوجه تخلف این ۲ نمایندگی لاستیک می‌شوند که طی بررسی بعمل آمده در شهرستان کوار، عدم فعالیت این ۲ نمایندگی احراز می‌شود در حالی که با پیگیری‌های بازرسان، تولیدکنندگان لاستیک خودرو از تحویل بار به این نمایندگان خبر می‌دهند. بازرسان با زیر نظر گرفتن فعالیت آنها متوجه می‌شوند که این نمایندگی‌ها با تحویل گرفتن لاستیک‌ها، به جای فروش آنها در کوار به عرضه خارج از شبکه آنها در شهرستان شیراز اقدام می‌کنند برهمین اساس پرونده تخلف عرضه خارج از شبکه برای این ۲ نمایندگی تشکیل می‌شود که ارزش ریالی یکی از آنها بیش از ۳ میلیارد و ۱۷۸ میلیون ریال و دیگری بیش از ۲ میلیارد و ۳۵۸ میلیون ریال است و پرونده‌ها برای صدور رأی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

صداقت یادآور شد: از تیرماه سال ۱۳۹۷ انواع لاستیک اتومبیل، خصوصاً لاستیک‌های سنگین طبق مصوبه شواری عالی هماهنگی اقتصادی جزو کالاهای اساسی بوده که با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صمت در قالب طرح تنظیم بازار، برای لاستیک‌های سنگین با صدور حواله اداره کل راهداری (برون شهری) و وزارت کشور (حمل و نقل شهرداری) درون شهری با قیمت مصوب و برای لاستیک‌های سواری تحت نظارت اداره بازرسی با اخذ مستندات خودرویی و ممهور به مهر نمایندگی خودرو و الزام به تعویض لاستیک در حال توزیع است.

به گفته وی از ابتدای سال ۹۹ تا نیمه تیرماه جاری ۹۱۹ بازرسی در حوزه لاستیک در سطح استان انجام شده که تعداد ۲۴ فقره پرونده تخلف برای متخلفین تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

معاون بازرسی صمت فارس اضافه کرد ارزش ریالی پرونده‌های یاد شده بیش از ۵ میلیارد و ۶۲۹ میلیون ریال است و بیشترین تخلف گران فروشی و عرضه خارج از شبکه بوده است. صداقت از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند تا بازرسان در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.