رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قیام 15 خرداد را خودجوش ترین حرکت مردمی تاریخ انقلاب خواند و گفت : این قیام همه مردم ایران را باهم متحد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در مراسم گرامیداشت شهدای قیام پانزده خرداد که در مسجد سید الشهدای منطقه 15 تهران برگزار شد به بررسی و تحلیل قیام پانزده خرداد پرداخت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان  خویش به بیان خاطرات خویش از قیام 15 خرداد 42 پرداخت و گفت: من شاهد خوبی برای روایت 15 خرداد هستم چون در متن  مسائل بودم، رژیم شاه با سرکوب قیام 15 خرداد روابط خود را با حوزه های علمیه و مراجع تقلید به شدت تیره کرد و این آغاز دوره خصمانه ای علیه روحانیت از سوی رژیم شاه بود.

هاشمی رفسنجانی با یاد آوری اینکه در عید آن سال به خاطر جنایات رژیم شاه ، امام خمینی اعلام کرد امسال عید نداریم، گفت: شاه از این موضوع بسیار عصبانی شد و همین موضوع بهانه حمله کماندوهای رژیم شاه به مدرسه فیضیه شد، آنها در این حمله تعداد زیادی را از طلاب مجروح کردند، حجره ها را غارت کردند و آسیب های جدی به فیضیه رساندند .

وی افزود: جنایات رژیم شاه در مدرسه فیضیه در محرم آن سال به صورت روضه از مردم اشک می گرفت و من خودم در سخنرانی هایم بعد از فرار از سربازی دیدم که مردم چگونه اشک می ریختند.

هاشمی رفسنجانی به تصمیم  رژیم شاه برای خدمت اجباری طلاب اشاره کرد و گفت: با این کار انقلاب به درون ارتش شاه برده شد و ضربه ای محکم به پیکره این رژیم وارد آمد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به سخنان کوبنده امام خمینی در عاشورای سال 42 گفت: امام در حرکتی بی سابقه تمام حرف هایی را که کسی جرأت نمی کرد بگوید ، زدند و مستقیما به شاه و آمریکا و جلادان آنها حمله کردند. در حالی که در زمان قاجار و در زمان پهلوی سابقه نداشت که یک مرجع تقلید با این گونه الفاظ به رژیم حمله کند.

وی در ادامه بیان خاطرات خویش از 15 خرداد 42 گفت: در روز 15 خرداد آنقدر نیرو کم آوردند که مجبور شدند سربازهای جدیدالورودی مثل ما را به میدان بیاورند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما حدود 50 طلبه بودیم که در پادگان باغ شاه حضور داشتیم ومن این طلبه ها را اداره می کردم، آنها از من سئوال کردند اگر دستور تیر دادند ما چکار کنیم که من پاسخ دادم در این صورت ما خود نظامی ها را می زنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از شهدای 15 خرداد وجود ندارد، گفت: ما تا بعد از پیروزی انقلاب هم نتوانستیم به آمار درستی از شهدای 15 خرداد دست پیدا کنیم.

وی افزود: قیام 15 خرداد خودجوش ترین حرکت مردم بود و ما در این روز خشن ترین چیزی را که از رژیم دیده بودیم تجربه کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد شهدای قیام 15 خرداد تصریح کرد: رژیم می خواست شهدای 15 خرداد گمنام بمانند ولی امروز این شهدا نامدارترین افراد جامعه هستند که مرد م از آنها شفاعت می خواهند و به آنها اعتقاد  دارند.

وی گفت: انقلاب اسلامی با 15 خرداد رنگ خون گرفت و وارد فاز جدیدی شد واین قیام  همه مردم ایران را باهم متحد کرد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تحلیل جریان انقلاب اسلامی به سال های 56 و 57 اشاره کرد و گفت: در سال 56 که کمی افق سیاست باز شد، دلهای لبریز از خشم از رژیم استبداد آمریکا به خیابانها آمدند و ابراز خشم کردند و در نهایت راهی جز فرار برای شاه باقی نماند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حضور مردم رعبی بر دل حاکمان مستبد شاه انداخت و آنها را فرار داد، هیچ کس فکر نمی کرد شاه به این آسانی فرار کند. شاه ارتش نیرومند، پلیس نیرومند  و ساواک بی رحمی داشت که همه جا حتی در محله ها هم حضور داشتند و مورد حمایت آمریکا بودند ولی باز با همه اینها شکست خورد.

وی  گفت: امروز هر چه داریم ثمره ایثار و حضور مردم است و حضور مردم نشانه استحکام نظام است و چون انگیزه مردم از حضور ، خدا، قرآن، اهل بیت و معاد است این استحکام برای نظام به ارمغان آمده است

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خویش ضمن تشکر از استقبال گسترده مردمی از وی در منطقه 15 تهران  ، بر تامین نیازهای رفاهی و عمرانی این منطقه محروم  تاکید کرد.

وی گفت: ایجاد بیمارستان، امکانات رفاهی و دو خط مترو جزو نیازهای ضروری منطقه 15 است.

به گزارش خبرنگار مهر آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از ایراد سخنرانی از مزار شهدای 15 خرداد 42 در اطراف مسجد سید الشهدا دیدار کرد و برای شادی ارواح آنان فاتحه قرائت کرد.